انتخاب رشته، کنکور دوم شماست

0 3,431

آیا می دانید با یک انتخاب رشته خوب می توانید جای کسانی را بگیرید که از شما رتبه بهتری دارند اما انتخاب رشته بدی کرده اند؟ هر ساله دانش آموزان زیادی به دلیل انتخاب رشته نادرست زحمات چندین ساله خود را هدر می دهند و با سپردن انتخاب رشته به افراد غیر متخصص باعث ضایع شدن حق خود می شوند. مرکز مشاوره باران با بیش از ۱۲ سال سابقه درخشان در زمینه انتخاب رشته حضوری برای تهرانی ها و تلفنی برای سایر شهر ها به شما این تضمین را می دهد که در بهترین رشته ممکن قبول شوید.

در این مرکز با استفاده از روانشناسان مجرب آموزشی، ابتدا سلایق و استعداد های شما سنجیده می شود. دانشگاه ها و مزایای هر کدام معرفی می گردد. دوری و نزدیکی مسیر بررسی می شود. آینده شغلی رشته و … ترسیم می گردد و در نهایت انتخاب رشته به صورت تخصصی انجام می پذیرد.

یکی از مراحل حساس و سرنوشت ساز دانش آموزان در دوران تحصیل ​انتخاب رشته دانشگاه​ است؛ انتخابی که پر از هیجان و اضطراب است و اگر در آن اشتباهی صورت بگیرد، جبران آن بسیار سخت و گاهی غیرممکن است. کنکور فقط یک آزمون است که به منظور سنجش توانایی همسان فارغ التحصیلان مقطع متوسطه دوم برگزار می شود . زمانی که مجاز به انتخاب رشته می شوید باید با تفکر درست و هدفمند، علاقه و استعداد خود را بسنجید و رشته هایی را انتخاب کنید که متناسب با روحیات شما باشد.

انسان موجودیست که حق انتخاب دارد و این انتخاب درست است که باعث می شود یک انسان موفق شود. با گروه مشاوران باران آگاهانه تصمیم بگیرید.

انتخاب رشته درست چیست؟

بهترین انتخاب رشته برای یک دانش آموز انتخابی است که با توجه به استعداد و توانایی او و شناخت دقیق رشته ها باشد و  ضمنا ذوق و شوق دانش آموز را برای انجام کار عملی آن رشته را نیز بسنجد. انتخاب شغل و بدست آوردن موقعیت اجتماعی مناسب مهمترین دغدغه یک نوجوان و جوان است و این موفقیت شغلی منوط به موفقیت در انتخاب رشته مناسب است. پس اگر می خواهید آینده شغلی و موقعیت اجتماعی مناسبتری داشته باشید بدانید:

  • انتخاب رشته به مراتب مهمتر از کنکور است.

انتخاب رشته ریاضی

رشته ریاضی بیشتر رشته های مهندسی را در بر می گیرد. دانش آموزان شرکت کننده در گروه ریاضی غالبا با هدف قبولی در همین رشته های مهندسی وارد این رشته شده اند. همواره داوطلبان گروه ریاضی با پرسش زیر مواجه هستند:

کدام رشته های مهندسی بازار کار خوبی دارند؟

با توجه به سیاست های افزایش جمعیت کشور پس از انقلاب و همچنین نیاز کشور به امور عمرانی پ سازندگی پس  جنگ تحمیلی، رشته های مهندسی از قبیل عمران، معماری، نقشه کشی، برق و … طرفداران زیادی پیدا کرد. داوطلبان زیادی در این رشته ها تحصیل می کردند و آینده شغلی مناسبی برخوردار می شدند.

امروزه به دلیل کاهش ساخت و ساز ها و کند شدن روند افزایش جمعیت در کشور، شاهد رکود در صنعت ساختمان هستیم. این امر باعث شده رشته های مهندسی مربوط به این صنعت اشباع شوند. هم اکنون طیف وسیعی از فارغ التحصیلان رشته های عمران، معماری، نقشه کشی و … یا بیکار بوده و یا با حداقل حقوق در شرکت ها استخدام می شوند. فارغ التحصیلان این رشته ها به دلیل هزینه بالای راه اندازی شرکت مستقل برای خود به راحتی نمی توانند کارآفرینی نمایند.

رشته های آینده دار گروه ریاضی

خوشبختانه گروه ریاضی از تنوع زیادی در رشته های مهندسی برخودار است. لذا داوطلبان این رشته با آگاهی صحیح و کامل از شرایط روز جامعه و آینده نگری واقع بینانه هنوز هم می توانند انتخاب های خوبی داشته باشند.

رشد چشمگیر استارت آپ ها، سایت ها و فضای مجازی در کشور نیاز امروز و آینده را به مهندسین IT، شبکه، نرم افزار، الکترونیک و … روز به روز بیشتر کرده است. بنابراین به دانش آموزان گروه ریاضی توصیه می کنیم در صورت مثبت بودن تست استعداد سنجی مهندسی های مربوط به IT و … را انتخاب نمایند تا بتوانند آینده و بازار کار بهتری داشته باشند.

پایین بودن هزینه اولیه شروع کار در رشته های فوق باعث می شود تا افراد با استعداد و توانمند بتوانند با حداقل هزینه و حتی در منزل مشغول به کار شوند و امید داشته باشند کسب و کار کوچک خود را تبدیل به یک شغل پر درآمد کنند.

تیم مشاوره و انتخاب رشته باران با کادری مجرب ابتدا رشته های گروه ریاضی را به شما معرفی نموده و سپس شما را ارزیابی و استعدادیابی می کند. پس از شناسایی رشته های متناسب با روحیات و شرایط خاص شما کارشناسان با تجربه ما علایق و رشته های مورد نظر شما اولویت بندی می نمایند. برای ارتباط با ما می توانید با شماره ۷۰۷۰۳۰۲۵ ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

انتخاب رشته تجربی

رقابت در گروه تجربی بسیار دشوار است. گروه تجربی برای چندمین سال پی در پی عنوان پرجمعیت ترین گروه کنکور سراسری را به خود اختصاص داده است. این گروه با  بیش از 500 هزار نفر داوطلب دارای حساس ترین انتخاب رشته در کنکور سراسری و آزاد است. تعداد زیادی داوطلبان و تنوع زیاد رشته ها در این گروه آزمایشی باعث شده انتخاب رشته در این گروه نیازمند اطلاعات تخصصی تری باشد.

بسیاری از دانش آموزان از رشته ی تجربی فقط گروه های پزشکی و پیراپزشکی را می شناسند اما نکته اینجاست که هر ساله بیش از نیم میلیون نفر در کنکور تجربی شرکت می کنند و مسلما این موضوع کار قبولی در رشته پر طرفداری مثل پزشکی را بسیار سخت می کند.

خبر خوب: افزایش رشته های مورد انتخاب بچه های تجربی

با توجه به اینکه در چند سال اخیر تعداد بسیاری از دواطلبان خواهان شرکت در گروه تجربی هستند تعداد داوطلبان گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی به شدت کاهش پیدا کرده است. این موضوع باعث شده تا تعداد زیادی از ظرفیت های دانشگاهی در رشته های ریاضی و انسانی به حد نصاب نرسد. از طرفی به دلیل رقابت زیادی که بین بچه های گروه تجربی وجود دارد تعداد زیادی از آنها به دانشگاه راه پیدا نکنند.

برای حل این مشکل سازمان سنجش در سال 97 به بچه های تجربی این امکان را می دهد که برخی از رشته های زیر گروه انسانی و ریاضی را انتخاب نمایند. لازم به ذکر است این رشته ها اکثرا در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی قرار گرفته اند.

آیا ورود به رشته های پیراپزشکی بدون کنکور ممکن است؟

رشته های پیراپزشکی بدون کنکور هر ساله در مقطع کاردانی اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند. نحوه پذیرش بدین صورت است که دانشگاه های علوم پزشکی مناطق محروم برای تکمیل کادر خود از بین داوطلبین واجد شرایط به صورت نیمه متمرکز اقدام به جذب دانشجو می نماید. این جذب به این صورت دو مرحله است.

1) در مرحله اول دانشگاه از طریق کنکور سراسری اقدام به جذب نموده و اسامی که اعلام می کند چند برابر ظرفیت مورد نیازش است.

2) در مرحله دوم از طریق مصاحبه از بین داوطلبین اعلام شده، دانشجویان مد نظرش را مطابق با ظرفیت خود انتخاب می کند.

کد رشته های مذکور در انتهای دفترچه و پس از کد رشته های پیام نور درج می شود و ممکن است مانند سال های گذشته در رشته هایی مانند پرستاری پذیرش نداشته باشند

انتخاب رشته انسانی

با توجه به رشد روز افزون جمعیت و پیچیده تر شدن روابط انسانی و توسعه فضای مجازی، رشته های گروه انسانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در کشور های توسعه یافته علوم انسانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در کشور ما نیز که یک کشور رو به رشد است علوم انسانی در مرکز توجه قرار گرفته است.

روی آوردن خانواده ها به تک فرزندی یا کم فرزندی باعث شده تا والدین زمان بیشتری برای تربیت فرزند اختصاص دهند و طبیعتا برای انجام این مهم هزینه کنند. بنابراین مشاغلی که با تربیت کودک، ایجاد خلاقیت در کودک و آموزش او سر و کار دارند از کسب و کار خوبی برخوردارند.

در سال های اخیر مردم به شدت از خدمات مشاوره ای استقبال کرده اند و مشاورین حقوقی، روانشناسی، خانواده، مددکاران اجتماعی و همه کسانی که در زمینه مشاوره فعالیت دارند از موقعیت و پرستیژ شغلی خوبی بهره مند هستند. رشته حسابداری از رشته های پرطرفدار و درآمد ای علوم انسانی است  برخی از گرایش های مدیریت زمینه های شغلی خوبی دارند.

تخمین رشته قبولی در گروه انسانی با رتبه کنکور

اکثر بچه های رشته انسانی آرزوی قبولی حقوق در دانشگاه سراسری نوبت روزانه را دارند. تخمین رشته قبلی در کنکور تابع شرایط زیادی است اما به طور کلی با رتبه حدود 1200 نیز امکان قبولی در رشته حقوق روزانه دانشگاه های سراسری وجود دارد.

  • رشته روانشاسی دیگر رشته پرطرفدار گروه انسانی است. برای قبولی در روانشناسی روزانه تا رتبه 2000 امکان قبولی وجود دارد.
  • برای قبولی در انواع مدیریت ها به طور میانگین تا رتبه 3500 هم شانس قبولی وجود دارد.
  • شرایط قبولی در علوم سیاسی همانند رشته های مدیریت است. تا رتبه 3500 شانس قبولی در رشته علوم سیاسی وجود دارد.

مشاوره انتخاب رشته گروه انسانی

در تخمین رتبه قبولی در دانشگاه عوامل متعددی مثل سهمیه ها تاثیر دارند. تیم مشاوره و انتخاب رشته باران با شناخت کاملی که از رشته های دانشگاهی گروه انسانی دارد ابتدا رشته های گروه علوم انسانی را به شما معرفی نموده و سپس شما را ارزیابی و استعدادیابی می کند.

در مرحله بعدی اقدام به شناسایی رشته های مورد نظر و متناسب با روحیات شما می نماید و پس از انجام این مراحل  علایق و رشته های مورد نظر شما توسط کارشناسان مجرب در زیر گروه علوم انسانی اولویت بندی می گردد.

اگر یک دارید که می خواهید در آینده وکیل یا قاضی شوید، به روانشناسی بپردازید، حسابدار باشید یا در رشته ای مثل خبرنگاری ادامه تحصیل دهید بهتر است قبل از هر تصمیمی استعداد خود را بشناسید. با استعدادسنجی انتخاب رشته انسانی در مورد آینده شغلی خودتان تصمیم آگاهانه ای بگیرید.

مراحل انتخاب رشته در مرکز مشاوره باران

بهترین روش برای انتخاب رشته چیست؟

  • در مرحله اول انتخاب رشته از شما تست های معتبر بین المللی می گیریم تا استعداد و توانایی شما را پیدا کنیم.
  • فقط به نتایج تست اکتفا نمی کنیم. روان شناسان آموزشی ما با مشاوره تک نفره مجددا از صحت نتیجه تست مطمئن می شوند.
  • بازار کار یکی از عوامل کلیدی در تعیین رشته شما خواهد بود. مشاوران آموزشی شما را از بازار کار رشته ها مطلع می کنند.
  • در مرحله چهارم، شما از سر فصل های درسی در دانشگاه مطلع می شوید.
  • بیشتر داوطلبین از محل دانشگاه ، امکانات رفاهی و مسافت غفلت می کنند. تمامی این موارد با شما چک خواهد شد.
  • در مرحله ششم با توحه به رتبه و علاقه خود، کد رشته های مورد نظر را در برگه های پیش نویس یادداشت می کنید.
  • در انتها با بهترین چینش شما را در بهترین دانشگاه و رشته ممکن قبول می کنیم.
با انتخاب رشته درست و صحیح آینده خود را تضمین کنید.

چهارتا از مهمترین مطالبی که برای انختاب رشته صحیح باید بدانید

1) رشته ها بر اساس پذیرش چهار دسته هستند

  1. رشته های بومی ( استانی ): رشته هایی هستند که تا 80 درصد ظرفیت پذیرش در هر یک از استانها به داوطلبان آن استان اختصاص دارد و اولویت پذیرش با آنها می باشد.
  2. رشته های ناحیه ای: از مجموع چند استان ناحیه تشکیل می شود. کشور ما دارای 9 ناحیه است. به عنوان مثال استان بومی شما تهران است پس در نتیجه شما متعلق به ناحیه یک می باشید که شامل استانهای تهران، زنجان، قزوین، سمنان، قم و مرکزی می باشد. رشته های ناحیه ای 80 درصد ظرفیت خود را به داوطلبان ناحیه مربوطه اختصاص داده و اولویت قبولی با آنهاست.
  3. رشته های قطبی: از مجموع چند ناحیه مجاور هم یک قطب تشکیل می شود. کشور ما دارای 5 قطب است. شما با توجه به استان بومی و ناحیه خود متعلق به یکی از این 5 قطب می باشید. تهران نیز در قطب یک می باشد که شامل استانهای تهران ،قزوین، زنجان، قم، مرکزی، سمنان، گلستان، گیلان و مازندران است. رشته های قطبی 80 درصد ظرفیت خود را به داوطلبان قطبی اختصاص داده و اولویت قبولی با آنها است.
  4. رشته های کشوری: رشته هایی هستند که در تمام کشور ارائه می شود و 100 درصد ظرفیت آنها متعلق به داوطلبان کل کشور بوده و گزینش بدون محدودیت با توجه به تراز و رتبه در آزمون صورت می گیرد.

اخذ مشاوره انتخاب رشته توسط روانشناس آموزشی با بیش از 12 سال سابقه در مشاوره تحصیلی

مشاوره حضوری در تهران، مشاوره تلفنی برای سایر شهر ها

70703025 021

2) از نقش سهمیه ها غافل نشوید

اغلب داوطلبین با شنیدن واژه سهمیه به یاد سهمیه خانواده شهدا یا سهمیه مناظق می افتند و با دیگر سهمیه ها آشنا نیستند. باید توجه کنیم که امتیاز سهمیه ها از 5 تا 25 درصد متغیر است. علاوه بر دو سهمیه بالا کارمندان بعضی از ادارات یا فرزندان آن ها از سهمیه های خوبی برخوردار هستند.

گاهی اوقات انتخاب بین دو سهمیه از خود انتخاب رشته مهم تر است. انتخاب سهمیه نامناسب نه تنها به شما کمکی نمی کند بلکه شما را از رسیدن به رشته های بهتر دور می کند.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید از کدام سهمیه استفاده کنید باید با انواع سهمیه های کنکور آشنا شوید.

3) سهمیه های خاص برای رشته های خاص

  • 10 درصد از رشته محل های پرستاری در تمام استان های کشور به بهیاران واجد شرایط اختصاص پیدا می کند.
  • 80 درصد از سهمیه رشته مشاوره و راهنمایی به آموزگاران وزارت آموزش و پرورش اختصاص می یابد.
  • 10 درصد ظرفیت رشته های نوبت دوم شبانه در هر رشته به کارکنان دانشگاه ها و کارمندان رسمی وزارت علوم و تحقیقات استان اختصاص پیدا می کند. البته حداکثر سن موقع ثبت نام باید 35 سال باشد.
  • در گروه پزشکی، 20 درصد ظرفیت پذیرش در رشته های نوبت دوم شبانه در هر رشته به کارمندان دانشگاه ها اختصاص می یابد. استفاده از این سهمیه محدودیت سنی ندارد.

4) سهمیه ها در دانشگاه های مختلف

  • در رشته های شبانه، داوطلبان بومی 80 درصد سهمیه دارند.
  • در رشته های غیردولتی، داوطلبان بومی 80 درصد سهمیه دارند.
  • در رشته های نیمه حضوری، داوطلبان بومی استان 80 درصد سهمیه دارند.
  • در دوره های مجازی، سهمیه کشوری اعمال می شود.
  • در دوره های بین المللی، سهمیه های کشوری و بومی گزینی اعمال می شود.
  • در دوره های پیام نور، داوطلبان بومی 70 درصد و داوطلبان بومی شهرستان های تحت پوشش 30 درصد سهمیه دارند.

زمان اعلام نتایج کنکور سراسری 98 نیمه دوم مرداد ماه خواهد بود. نتایج بر روی سایت سازمان سنجش کشور قرار می گیرد. داوطلبان  بعد از آگاهی از نتایج اولیه خود، در صورت مجاز بودن می توانند رشته خود را انتخاب کنند.

انتخاب رشته کنکور سراسری 98 حدودا یک هفته بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور یعنی در نیمه دوم مرداد خواهد بود.

 

جزئیات شرکت کنندگان کنکور 98بر اساس گروه های آزمایشی

  • تعداد داوطلبان کنکور ریاضی 98 : 144 هزار و 437 نفر
  • تعداد داوطلبان کنکور تجربی 98 : 642هزار و 228 نفر
  • تعداد داوطلبان کنکور علوم انسانی 98 : 204 هزار و 936 نفر
  • تعداد داوطلبان کنکور زبان98 : 7 هزار و 534 نفر
  • تعداد داوطلبان کنکور هنر 98 : 12 هزار و 249 نفر
  •  متقاضیانی که علاوه بر رشته هنر در گروه های آزمایشی دیگر نیز شرکت کرده اند در حدود ۶۶ هزار و ۵۶۶ نفر
  • داوطلبانی که علاوه بر زبان های خارجی در گروه های آزمایشی دیگر ثبت نام کرده اند در حدود ۱۳۷ هزار و ۹۹۷ نفر 

برای انتخاب رشته آگاهانه بر اساس استعداد شغلی و رتبه کنکور با گروه مشاوران باران تماس بگیرید. 77174211 021

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: