تعیین تکلیف داوطلبان نظام قدیم برای کنکور 1400

2 819

داوطلبان نظام قدیم آموزش در بلاتکلیفی به سر می برند و نمی دانند برای کنکور 1400 چه منابعی را باید مطالعه کنند. با این که تصمیم برای برگزاری آزمون به صورت تک نظام اعلام شده است، این داوطلبان منتظر برگزاری آزمونی دو نظامه هستند. داوطلبان در این زمینه اقدامات لازم را صورت داده اند و در انتظار یک پاسخ قطعی هستند.

برای عضویت در تلگرام (کنکور) کلیک کنید
آخرین اخبار کنکور سراسری و آزاد

سال 98 اولین سال برگزاری کنکور با دو نوع سوال

به گزارش باران مشاوره و به نقل از فارس، در کنکور سال 98 برای اولین بار دو نوع سؤال نظام قدیم و نظام جدید طراحی شده بود.

عضو کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت کشور گفت: سازمان سنجش آموزش کشور برای این که ارزیابی درست انجام دهد تا حقوق هیچ کدام از داوطلبان نظام قدیم یا جدید سال 98 ضایع نشود، روش هم‌ترازی را به کار برد.

جای پرسش برای داوطلبان نظام قدیم مانده است که تا چه زمان می توانند طبق منابع تحصیلی خودشان آزمون دهند.

داوطلبان نظام قدیم تا چند سال فرصت کنکور با منابع نظام قدیم را دارند

علی امرایی افزود: اولین بار که در مورد مهلت داوطلبان نظام قدیم برای استفاده از منابع خودشان سؤال شد، رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ گفت که حداقل تا ۳ سال تحصیلی داوطلبان نظام قدیم می توانند هم‌زمان با داوطلبان نظام جدید، با استفاده از منابع تحصیلی خودشان در آزمون شرکت کنند.

سال ۹۸ کنکور داوطلبان نظام قدیم و جدید مشترک بود. سال ۹۹ ابتدا با آزمون مشترک مخالفت شد. در نهایت با اعتراض داوطلبان نظام قدیم بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، کنکور ۹۹ نیز مشترک بین داوطلبان نظام قدیم و جدید و بر اساس منابع تحصیلی خودشان برگزار شد.

آیا در سال 1400 کنکور با سوالات متفاوت برای نظام قدیم برگزار می شود؟

مقامات ارشد وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور با توجه به در پیش بودن کنکور ۱۴۰۰، اعلام کرده اند که این کنکور به صورت تک نظام (نظام جدید) برگزار می شود.

سه اهمیت تمدید کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰

1. محدود بودن ظرفیت رشته های خاص و پرطرفدار؛ همه ساله داوطلبان زیادی برای رسیدن به رشته دلخواه خود پشت کنکور می مانند. محدودیت رشته های خاص و پرطرفدار باعث ایجاد فاصله زمانی بین فارغ التحصیل شدن دانش آموزی و ورود به دانشگاه می شود.

این مورد دلیلی شده است تا عده ای از داوطلبان نظام قدیم چند سال پشت کنکور بمانند. بنابراین لازم است به این داوطلبان فرصت مجدد داده شود.

2. ناتوانی خانواده ها برای تأمین مخارج منابع کمک آموزشی فرزندان؛ اگر کنکور برای داوطلبان نظام قدیم تمدید نشود، این افراد مجبورند برای آزمون نظام جدید منابع کمک آموزشی جدید فراهم کنند.

با توجه به افزایش سرسام آور قیمت ها و مشکلات معیشتی فراوان در جامعه کرونازده امروز، اغلب افراد توانایی خرید منابع تازه را ندارند و نمی توانند با آمادگی در کنکور حضور یابند. بنابراین از تحصیل بازمی مانند که این مورد، آسیب های بعدی را در پی دارد.

3. عدم تحصیل داوطلبان نظام قدیم براساس منابع نظام جدید؛ آموزش داوطلبان نظام قدیم در طول ۱۲ سال تحصیلی بر اساس منابع نظام قدیم بوده است و حتی کلمه ای مطابق منابع نظام جدید نخوانده اند.

نمی توان انتظار داشت که این داوطلبان بدون تدریس معلم و تنها با مطالعه کتب نظام جدید با سؤالات نظام جدید مواجه شوند و در یک رقابت ناعادلانه شرکت کنند.

همچنین بخوانید: آیا کنکور 1400 حذف می شود؟

کنکور مشترک برای سال 1400 ضروری است

امرایی اضافه کرد: با توجه به ۳ مورد ذکر شده، مسؤولین وزارت علوم، سازمان سنجش و سایر همکاران در شورای سنجش و پذیرش دانشجو باید به مساعدت داوطلبان نظام قدیم بشتابند. ضروری است که آزمون سال ۱۴۰۰ را برای آخرین بار مشترک بین داوطلبان نظام قدیم و جدید برگزار کنند.

از جانب داوطلبان نظام قدیم حدود ۳۰ هزار امضا به ما رسیده است. این موضوع را در نخستین جلسه دیده بان شفافیت و عدالت کشور مطرح کرده ایم.

با موافقت اعضا نامه ای رسمی به کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و نیز سازمان سنجش آموزش کشور ارسال کرده ایم. کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی این موضوع را پس از دریافت نامه در دستور کار قرار داده و پیگیر این مساله شده است.

تعیین نوع کنکور 1400 بر اساس تعداد داوطلبان نظام قدیم

وی در پایان بیان داشت: کمیسیون آموزش مجلس در پی اطلاع از تعداد دقیق داوطلبان نظام قدیم است. با توجه به تعداد داوطلبان بهتر می توان تصمیم گیری کرد.

تمدید کنکور نظام قدیم نیازمند قانون جدید نیست. تنها بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، امکان برگزاری کنکور سال ۱۴۰۰ برای هر دو نظام قدیم و جدید مهیا می شود.

[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”چنانچه در این زمینه سوالی داشتید می توانید از طریق گروه مشاوران باران پاسخ سوال خود را بیابید.” ex_class=”fancyText_Tahsili”]

تاریخچه ای از کنکور

بهتر است بدانید کنکور پس از انقلاب فرهنگی یعنی بعد از سه سال در سال 1361 دوباره برگزار شد. سهمیه ها از همین سال به شرکت کننده ها اختصاص پیدا کرد. از 32 هزار نفر شرکت کننده این آزمون فقط 3 هزار نفر برای ورود به دانشگاه انتخاب رشته کردند. این سه هزار نفر در 9 رشته به رقابت پرداختند.

در آن سال تنها برای چند رشته آزمون برگزار شده بود:

  • پزشکی
  • فنی و مهندسی
  • الهیات و معارف اسلامی
  • کشاورزی

از سال 1361 به بعد به تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه افزوده شد. به گونه ای که لازم شد دانشگاه های جدید تأسیس شود. دانشگاه هایی از جمله:

  • آزاد
  • پیام نور
  •  شبانه (نوبت دوم فعلی)
  • غیر انتفاعی
  • مراکز تربیت معلم

در حال حاضر ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی ممکن است و رقابت شدید فقط برای یک سری رشته ها و دانشگاه های خاص صورت می گیرد. در واقع مبارزه برای رسیدن به برترین هاست.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به تاریخچه برگزاری کنکور در ایران مراجعه کنید.

5 دلیل مهم بودن مشاوره تلفنی برای دانش آموزان و دانش جویان

  • با توجه به تعداد زیاد موارد معافیت در قانون از جمله کفالت، پزشکی، موارد خاص و ...، ممکن است شما دارای شرایط یکی از معافیت ها باشید اما با ناآگاهی، معافیت خود را از دست بدهید.
  • امکان مشاوره از هر نقطه و بدون نیاز به مراجعه حضوری از (به جز تعطیلات رسمی) توسط مشاورین مجرب مرکز باران (با بیش از 3 سال سابقه) دیگر مزیت مشاوره تلفنی است.
  • با توجه به اینکه ضوابط و آیین نامه ها مدام در حال تغییر است، شما را از اخرین قوانین و تبصره های معافیت نظام وظیفه سربازی آگاه می کنیم. با آگاهی از قوانین ممکن است بتوانید از امتیازات امریه، پروژه کسری خدمت و .... بهرمند شوید.
  • از همه مهمتر بی اطلاعی از قوانین و مهلت های قانونی پر کردن دفترچه، یا عمل کردن به توصیه های افراد نا آگاه می تواند منجر به از دست رفتن امتیازات و حتی جریمه شدن شما گردد.
  • جهت کسب اطلاع از خرید خدمت سربازی مطابق با آخرین آیین نامه ها (سال98)، انواع معافیت ها و کسری ها برای خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان و آزادگان، معافیت کفالت، شرایط اخذ معافیت های پزشکی و نحوه گرفتن امریه از ارگان های دولتی و انواع کسری خدمت سربازی و هرگونه سوال تخصصی پیرامون معافیت نظام وظیفه سربازی می توانید همه روزه (به جز تعطیلات رسمی) با ما تماس بگیرید.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 2 تا
  1. علی :

    سلام
    من یک سالی هست که در دانشگاه پادوا تو ایتالیا تحصیل میکنم ، و اینکه میخواستم بدونم میتونم بیام دانشگاه آزاد به عنوان مهمان ادامه تحصیل بدم؟
    تکلیف واحد هایی پاس کردم چی میشه میشه ایران ادامه بدم؟

    1. باران مشاوره :

      علی جان این موضوع رو باید با واحد آموزش دانشگاهی که توش می خوای درس بخونی مطرح کنی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: