اعزام به خدمت

از سیر تا پیاز اعزام به خدمت سربازی، که لازم است بدانید

949 98,911

تمام افرادی (پسرها) که به سن 18 سالگی می رسند، مشمول قانون خدمت نظام وظیفه سربازی می شوند. اگر این افراد شرایط معافیت سربازی را نداشته باشند، باید به خدمت سربازی بروند. در غیر این صورت غیبت می خورند. پس بهتر است قبل از اقدام برای سربازی اطلاعات بیشتری در مورد اعزام به خدمت نظام وظیفه داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم تا با قوانین اعزام به خدمت سربازی بیشتر آشنا شویم و راهکار های مناسب را جهت اعزام به موقع و گذراندن خدمت سربازی در شرایط آسان تر را شرح دهیم.

بنا به گفته سردار کمالی، مشمولان غایب از بسیاری از تسهیلات اجتماعی محروم می شوند. پس به موقع برای اعزام به خدمت اقدام کنید.

شما باید فرم اعزام خدمت را از دفاتر پلیس الکترونیک دریافت کنید. پس از مطالعه دقیق فرم اعزام به خدمت، در صورت نداشتن شرایط معافیت نظام وظیفه، باید خود را برای خدمت سربازی آماده کنید. پس از پر کردن فرم های معاینه اولیه پزشکی، مشخصا فردی و سوابق تحصیلی به همراه دیگر مدارک، آنها را به پلس + 10 تحویل دهید و منتظر اعلام تاریخ اعزام به خدمت سربازی باشید.

در ادامه این مقاله مراحل و مدارک مورد نیاز برای اعزام به سربازی را به طور کامل شرح می دهیم. همچین راه های قانونی برای به تعویق انداختن تاریخ اعزام به خدمت سربازی با توجه به مدرک تحصیلی را توضیح می دهیم. با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

به چه کسانی مشمول خدمت سربازی می گویند؟

در قوانین نظام وظیفه به تمام افراد مذکری که به سن 18 سالگی می رسند مشمول سربازی گفته می شود.. فردی که به سن 18 سالگی می رسد باید نسبت به معرفی خود به سازمان نظام وظیفه اقدام نماید و مراحل اعزام به خدمت سربازی را طی کند. بر اساس فرمول زیر سن مشمولیت محاسبه می گردد.

سن مشمولیت : سال تولد + 18

  • یعنی در صورتی که فرد 18 سال کامل را پشت سر بگذارد از آغاز سال نوزدهم مشمول خدمت سربازی می شود.
  • زمان اعزام به خدمت بستگی به مدرک تحصیلی دارد. با اخذ معافیت تحصیلی می توان خدمت سربازی را به تعویق انداخت.

مراحل اعزام خدمت سربازی

  • مراجعه به پلیس + 10
  • دریافت دفترچه (فرم ها) اعزام به خدمت سربازی
  • تکمیل فرم مشخصات فردی
  • تکمیل فرم واکسیناسیون (زدن واکسن)
  • تکمیل فرم معاینه اولیه پزشکی
  • و …

مدارک مورد نیاز اعزام به خدمت سربازی

  • اصل و کپی کارت ملی
  • فرم مشخصات فردی
  • فرم واکسیناسیون
  • فرم معاینه اولیه پزشکی
  • 4 قطعه عکس 4*3

نحوه اقدام برای اعزام به خدمت سربازی

فردی که مشمول خدمت سربازی می شود، جهت اعزام به نظام وظیفه سربازی ابتدا با مراجعه به پلیس+ 10 دفترچه اعزام را دریافت می نماید. پس از دریافت دفترچه باید فرم های مربوطه (فرم مشخصات فردی، فرم معاینه اولیه پزشکی و فرم سوابق تحصیلی) را تکمیل کند. پس از تکمیل فرم ها و تهیه مدارک لازم، اقدام به ارسال آنها از طریق دفاتر پلیس+10 می نماید.

زمان اعزام به خدمت

معمولا پس از گذشت 10 روز از ارسال دفترچه اعزام به خدمت، از طرف سازمان نظام وظیفه برگ اعزام به خدمت (برگ سبز) برای مشمول صادر می شود. در برگ سبز تاریخ اعزام مشخص شده است. مشمولین یک هفته مانده به تاریخ اعزام به سربازی خود، باید با مراجعه به دفاتر پلیس+10 برگ معرفی نامه (برگ سفید) را دریافت کنند.

تاریخ اعزام به خدمت برای مشمولین با توجه به ماه تولد و تحصیلات مشمولین متفاوت است.

برگ سفید اعزام به خدمت چیست؟

برگ سفید یا همان برگ معرفی نامه، نامه ای است که مشمولین یک هفته قبل از تاریخ اعزام به سربازی، از پلیس+10 دریافت می کنند. در برگ سفید مشخصات فرد مشمول، تاریخ و ساعت حضور در محل و آدرس محل حضور درج شده است.

پیگیری محل خدمت سربازی

بر اساس قوانین نظام وظیفه عمومی، معمولا مشمولین سربازی جهت گذراندن خدمت سربازی به نزدیکترین پادگان به محل سکونت خود اعزام می شوند. در صورتی که پادگان نزدیک محل سکونت ظرفیت پذیرش را نداشته باشد، مشمول به یگان هایی که نیاز به سرباز دارند اعزام می شوند.

اعزام به خدمت به دو صورت حضوری و انفرادی صورت می گیرد:
  1. در اعزام به خدمت حضوری فرد مشمول باید جهت اعزام خود را به معاونت نظام وظیفه شهر محل سکونت خود معرفی نماید. سپس از آنجا به محل برگزاری دوره آموزشی اعزام می شود.
  2. در اعزام به خدمت انفرادی به دلیل کوتاه بودن مسافت، خود مشمول مستقیما باید به پادگان محل آموزشی که معرفی شده است مراجعه نماید.

زمان اعزام به خدمت با مدرک تحصیلی

زمان اعزام به خدمت با توجه به میزان تحصیلات افراد تعیین می شود. بر اساس قوانین نظام وظیفه، افراد پس از ورود به سن مشمولیت می توانند با رعایت قوانین و شرایط خاصی به تحصیلات خود ادامه دهند. بدین ترتیب در پایان تحصیل غیبت به ایشان تعلق نمی گیرد.

مشمولین تا یک سال پس از اتمام تحصیل مهلت دارند تا خود را به نظام وظیفه معرفی کنند. البته شرایط اعزام به خدمت با زیر دیپلم اندکی متفاوت است. برای افراد با مدرک تحصیل زیر دیپلم، سن مشمول ملاک اعزام نظام وظیفه است.

مهلت معرفی مشمولان با توجه به مدرک تحصیلی

  • مشمولان دانشجو، در صورت اخذ مدرک تحصیلی و عدم ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، تا یک سال پس از اخذ مدرک تحصیلی.
  • مشمولان دانشجو، در صورت انصراف یا ترک تحصیل یا اخراج از دانشگاه، تا یک سال پس از فراغت از تحصیل.
  • مشمولان زیر دیپلم در صورت ادامه تحصیل به صورت حضوری، تا یکسال پس از فراغت از تحصیل.

مشمولان زیر دیپلم در صورتی که به سن مشمولیت رسیده باشند نهایتا تا سن 20 سالگی می توانند در مدارس به صورت حضوری ادامه تحصیل دهند و مدرک دیپلم را اخذ نمایند.

نحوه محاسبه تاریخ اعزام به خدمت سربازی

اکنون بهتر است در خصوص تاریخ دقیق اعزام به خدمت سربازی اطلاعات بیشتری داشته باشید. با توجه به تاریخ تولد و تحصیلات مشمول می توانید به صورت تقریبی تاریخ اعزام به خدمت را پیش بینی کنید.

زمان اعزام به خدمت تحصیلی با مدرک تحصیلی

کرونا و نحوه اعزام سربازی

به منظور حفظ سلامت سربازان در زمان کرونا سازمان نظام وظیفه تصمیم گرفت تغییراتی در اعزام مشمولان به سربازی ایجاد کند. یکی از این تغییرات جا به جایی زمان اعزام ها بود. بدین ترتیت در شش ماه اول سال 99 اعزام مشمولان زیر لیسانس و بالای لیسانس اوایل هر ماه انجام می شود.

در تاریخ یکم هر ماه مشمولان با مدارک تحصیلی (دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) اعزام می شوند و سایر مشمولان (دیپلم یا پایین تر) در سوم هر ماه اعزام می شوند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به خبر “تغییر در تاریخ اعزام به خدمت سربازی در سال 99” مراجعه کنید.

چه کسی مشمول غائب محسوب می شود؟

در صورتی که فرد مشمول نظام وظیفه شود و به موقع خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی معرفی نکند، به او غیبت تعلق میگرد و غائب محسوب می شود. در قوانین نظام وظیفه مشمولان غائب (افرادی که دارای کارت پایان خدمت سربازی نیستند) از تسهیلات و خدمات اجتماعی محروم می گردند.

با توجه به مهلت معرفی فرد به سازمان نظام وظیفه بهتر است، یک ماه قبل از اتمام فرصت مقرر، نسبت به معرفی خود به سازمان نظام وظیفه اقدام کند تا وارد غیبت نشود.

اکنون این سوال پیش می آید :

اگر فردی بخاطر بروز مشکلاتی وارد غیبت شود چگونه می تواند غیبت خود را توجیه کند؟

پاسخ این سوال را در مقاله توجیه غیبت سربازی بیابید.

تمدید و تعجیل اعزام به خدمت سربازی

بعضی از مشمولین تمایل دارند زودتر از موعد اعزام، به خدمت سربازی بروند. از طرفی ممکن است برای مشمول، مشکلاتی بوجود آید به طوری که نتواند در در موعد اعزام، به خدمت سربازی برود. در این خصوص در قوانین اعزام به خدمت سربازی تمهیداتی در نظر گرفته شده است. مشمولان با رعایت یک سری نکات و داشتن برخی شرایط می توانند اعزام سربازی را تمدید و یا تعجیل کنند.

  • جهت اطلاعات تکمیلی در مورد اعزام به خدمت سربازی توصیه می کنیم با مشاوران نظام وظیفه مرکز باران مشاوره به شماره 70703025 021 تماس حاصل نمایید.

قوانین تمدید یا تعجیل اعزام به خدمت سربازی

  • مشمولان دارای غیبت نمی توانند درخواست تمدید یا تعجیل اعزام کنند.
  •  مشمولان ديپلم و زيرديپلم برای یک ماه می توانند اعزام را به تعویق بیندازند. این مدت زمان براي مشمولان فوق ديپلم و بالاتر دوماه است.
  • درخواست تمدید یا تعجیل اعزام به خدمت سربازی محدود است.

شرایط تمدید اعزام به خدمت

با توجه به قوانین نظام وظیفه فرد مشمول در صورتی که برخی از شرایط زیر را دارا باشد می تواند درخواست تمدید اعزام به خدمت خود را ارائه دهد:

  • فرد مشمول بخاطر بیماری توانایی اعزام به خدمت سربازی را نداشته باشد و بنا بر صلاحدید پزشک مورد تایید نظام وظیفه اعزام وی تا دو ماه قابل تمدید می باشد.
  • بدلیل فوت بستگان درجه یک (پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر یا فرزند) فرد نتواند به خدمت سربازی در موعد مقرر اعزام شود و تا 2 ماه قابل تمدید است.
  • مشمولانی که برگ اعزام ماه های مرداد، شهریور و دی را دارند و منتظر اعلام نتایج آزمون سراسری هستند زمان اعزام حداکثر تا دوماه قابل تمدید است
  • و …

شرایط تعجیل اعزام به خدمت

آن دسته از مشمولانی که تاریخ اعزامشان مشخص گردیده و بنا بر دلایلی قصد دارند اعزام به خدمت سربازیشان زودتر باشد باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • وجود ظرفیت پذیرش سرباز و عدم تکمیل ظرفیت
  • مشمولان دارای مدرک دیپلم یا زیر دیپلم باید در همان سال اعزام باشند.
[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اعزام به خدمت سربازی همین حالا با مرکز مشاوره تلفنی باران تماس حاصل نمایید.” ex_class=”fancyText_Sarbazi”]

مراحل اقدام جهت تمدید یا تعجیل اعزام به خدمت

  1. مراجعه به دفاتر پلیس+10.
  2. تکمیل فرم درخواست تمدید یا تعجیل اعزام به خدمت.
  3. تکمیل مدارک مورد نیاز.
  4. و…

مدارک مورد نیاز جهت تمدید یا تعجیل اعزام به خدمت سربازی

  • برگ اعزام به خدمت (درصورت دارا بودن)
  • اصل کارت ملی
  • و…

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 949 تا
  1. علی :

    سلام من اعزامی ۴۰۲.۵.۱ مرزبانی هستم به دلایلی نمیتونم برم و بهم گفتن تمدیدم نمیتونم بکنم به دلیل غیبت میخوام بدونم اگه نرم میتونم برا برج بعد مجدد پست کنم و اینکه باز همون جا میوفتم یا تغییر میکنه کد

    1. باران مشاوره :

      احتمال زیاد همون مرزبانی می افتی

  2. نوید :

    سلام وقتتون بخیر
    اعزام بنده اول مرداد ماه بود ولی بنابر دلایلی نظام وظیفه تهران بجای حذف کد محل، کد اعزام را حذف کردند. الان هم ظرفیت برج ۵ پر شده. قبل از این قضیه هم تا برج ۹ معافیت بخاطر فرجه بعد از تحصیل داشتم. آیا الان هم تا برج ۹ مهلت دارم؟ (از تمدید و تعجیل استفاده نشده و برج ۹ فارغ التحصیل شده بودم)
    یا اینکه باید در دوره برج ۶ شرکت کنم؟

    1. باران مشاوره :

      نوید نیازمند بررسی دقیق تر هستیم از خطوط مشاوره استفاده کنید

  3. امین :

    سلام خسته نباشید من 1401/11/30 فارغ التحصیل شدم، آیا امکانش هست دقیقا روز آخر فرجه یعنی 1402/11/30 دفترچه اعزام به خدمت رو پست کنم یا اینکه غیبت میخورم؟

    1. باران مشاوره :

      باید تا قبل از اتمام فرجه تاریخ اعزام برات صادر بشه یا مثلا بفرستنت کمیسیون

  4. سروش وحید :

    سلام وقت بخیر
    بنده دکترا هستم و تا 31 خرداد 1402 معافیت تحصیلی دارم تا چه زمانی بعد از 31 خرداد فرصت دارم که دفترچه رو ارسال کنم؟

    1. باران مشاوره :

      شما باید تا قبل از اتمام فرجه تاریخ اعزام بگیرید

  5. مهدی :

    سلام وقت بخیر,من توی غیبت هستم چن ماه هس و میخواستم اواخر اردیبهشت اعزام بشم کی دفترچه ارسال کنم بهتر میشه؟در ضمن لیسانس و متاهل هستم

    1. باران مشاوره :

      شما با اولین اعزامی که ظرفیت خالی داشته باشه اعزام میشی

  6. موسوی :

    سلام ۱ دی اعزامم هست و تا شهریور ۱۴۰۲ معافیت داشتم تاریخ پیشنهادی داشتم میتونم برگ سبز رو ویرایش کنم برای ۱ بهمن؟

    1. باران مشاوره :

      یک بار فرصت تعویق اعزام داری هر چه سریع تر درخواست بدی شانست بیشتره

    2. محمد :

      سلام خسته نباشید من اعزامی 1402/4/1 هستم غیبت ندارم ولی به دلیل مشکلات شخصی نرفتم ایا امکانش هستم که 5/1 برم و تاچند روز دیگه دوباره دفترچه پست کنم مدرک تحصیلی لیسانس هستم

      1. باران مشاوره :

        باید در زمان مقرر اعزام می شدی. هرچه سریع به وظیفه عمومی مراجعه کن

  7. علی اکبر احمدی :

    میتونم دی ماه اقدام کنم برای اعزام که خودکار اعزامم زودتر از بهمن نیفته؟

    1. باران مشاوره :

      پاسخ سوالتون رو کامل دادیم

  8. علی اکبر احمدی :

    سلام خسته نباشید من 2 سال قبل دفترچه پر کردم 1 ماه هم تعویق انداختم یعنی تاریخ اعزامم 3 ابان بود کردم 3 اذر و در نهایت هم رفتم دانشگاه و وارد معافیت شدم 19 دی 1400 اصراف دادم و تا 19 امسال معافیت دارم من میخواستم قبل از رفتن به سربازی کنکور 30 دی رو بدم سوالم اینه چه زمانی اقدام کنم برای مراجعه به +10 که هم وارد غیبت نشم هم اعزامم بهمن یا ماه های بعد تر باشه ممنون از کمکتون

    1. باران مشاوره :

      شما برید پلیس + 10 درخواست اعزام برای بهمن بدین و 45 روز قبل اعزام مراجعه کنین به خاطر کنکور یک ماه تعویق بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: