خدمت نظام وظیفه سربازی

آنچه باید در مورد خدمت نظام وظیفه بدانید (بخش پایانی)

4 2,678

در ادامه بخش دوم خدمت نظام وظیفه سرباز قصد داریم به شرایط خرید خدمت سربازی و انواع معافیت های نظام وظیفه و کسری خدمت سربازی بپردازیم. در نهایت در خصوص اقدامات لازم جهت اعزام به خدمت سربازی توضیحاتی را خواهیم داد.

برای مطالعه بخش اول روی خدمت سربازی نظام وظیفه کلیک نمایید.

چگونه از سربازی معاف شویم؟

بسیاری از مشمولین خدمت سربازی به دنبال راه هایی برای معافیت از خدمت نظام وظیفه هستند. معافیت از سربازی انواع مختلفی دارد و با کمک گرفتن از آیین نامه نظام وظیفه می توان نسبت به هرکدام اطلاعات لازم را پیدا کرد. انواع معافیت سربازی شامل: معافیت های پزشکی، اخذ معافیت تحصیلی، معافیت های کفالت، معافیت های ایثارگری، کسری خدمت، بخشودگی سنی و… می باشد که هر کدام از آنها قوانین و شرایط مربوط به خود را دارند.

شرایط خرید سربازی چیست؟

بسیاری از مشمولین و غایبین خدمت سربازی به دنبال راه هایی هستند تا بتوانند خدمت سربازی را خریداری کنند. طرح جریمه ریالی غیبت سربازی فقط تا پایان سال 97 اجرایی می شود. البته باید اشاره شود که تنها کسانی می توانند خدمت سربازی خود را بخرند که مشمول شرایط سنی و تحصیلی باشند و غیبتشان کمتر از 8 سال نباشد.

لازم به ذکر است که جریمه غیبت یا همان مبلغی که برای خرید سربازی باید پرداخت شود، بر اساس میزان تحصیلات فرد محاسبه می گردد. علاوه بر آن به ازای هر یک سال بیشتر از 8 سال، 10 درصد به مبلغ خرید سربازی اضافه می شود. در ضمن طرح های تخفیفی همچون 5 درصد به ازای همسر و 5 درصد به ازای هر فرزند و تحت پوشش کمیته امدادبودن و یا بهزیستی، از مبلغ پایه کسر می شود.

شما می توانید اخبار خرید خدمت سربازی را دنبال کنید.

معافیت تحصیلی

همانطور که گفته شد آقایان در سن 18 سالگی باید آماده رفتن به خدمت سربازی شوند. این درحالی است که بسیاری از افراد مشمول خدمت سربازی می خواهند ادامه تحصیل داده و وارد دانشگاه شوند. بنابراین برای دانش آموزان تا 20 سالگی فرصتی معین می شود تا در آزمون ورودی دانشگاه ها پذیرفته شوند. البته تمام دانشگاه ها اعم از دولتی، آزاد، موسسه های غیر انتفاعی و پیام نور شامل این قانون هستند.

برای ادامه تحصیل هر فرد در هر مقطعی به صورت موقت انجام دوره سربازی به مدتی مشخص به تعویق می افتد. برای مثال برای مقطع کاردانی این مدت 2.5 سال تعیین شده است . همزمان با ثبت نام در دانشگاه، فرد باید به پلیس+10 مراجعه کرده و درخواست خود مبنی بر ادامه تحصیل در دانشگاه را به ارگان مربوطه اعلام نماید. بعد از آن سازمان نظام وظیفه معافیت موقت تحصیلی وی را از سربازی به دانشگاه اعلام می کند. لازم به ذکر است دانشگاه نیز پس از تمام شدن تحصیل فرد مشمول موظف است، این مورد را به سازمان نظام وظیفه اطلاع دهد.

معافیت پزشکی

یکی از مهمترین معافیت های نظام وظیفه، معافیت پزشکی سربازی است. اگر دچار بیماری خاصی هستید، حتما قوانین مربوط به آیین نامه پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی را مطالعه کنید و شرایط تطابق بیماریتان را با آن قوانین بررسی نمایید. در صورتی که فرد طبق قوانین قادر به انجام فعالیت های سنگین دوره خدمت نباشد و حتی با انجام جراحی و طی مراحل درمانی عملکردش بهبود نیابد، می تواند از معافیت پزشکی بهره مند شود. البته معافیت پزشکی نیز انواع مختلفی را شامل می شود که عبارتند از: معافیت از خدمات رزمی، معافیت موقت پزشکی و معافیت دائم پزشکی. جدول زیر شامل دسته بندی بیماری های معاف کننده پزشکی را بر اساس آخیر آیین نامه نظام وظیفه است.

ردیفنوع بیماریردیفنوع بیماری
1شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومی2بیماریهای استخوان (اسکلت)
3بیماری های عفونی4ریه و قفسه صدری
5روماتولوژی و بافت همبند6جراحي مغز و اعصاب
7قلب و عروق8اعصاب و روان
9گوش، حلق و بینی10داخلي مغز و اعصاب (نورولوژي)
11چشم و عوارض بینایی12بیماری های عمومی
13دستگاه تناسلی و ادراری14فك و دهان ودندان
15خون و انكولوژی16پوست و بافتهاي زير پوست
17بیماریهای غدد مترشحه و داخلی

معافیت کفالت

برخی از افراد به دلیل شرایط خانوادگی خود کفیل یکی از اعضای خانواده خود هستند و تنها سرپرست آن فرد محسوب می شوند. مشخص است حضور این فرد در دوره سربازی که به طور همزمان یکی از اعضای خانواده اش به کمک و مراقبت وی نیازمند است، ممکن نیست. خوشبختانه این افراد می توانند از معافیت کفالت استفاده کنند که به 13 بخش تقسیم شده است. این نوع از معافیت می تواند به دلیل کفالت پدر، مادر، خواهر، برادر، پدربزرگ، مادربزرگ، همسر و یا فرزند باشد. می توانید اخبار معافیت کفالت را نیز دنبال کنید.

[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین خدمت سربازیهمین حالا با مرکز مشاوره تلفنی باران به شماره 70703025 021 تماس حاصل نمایید.” ex_class=”fancyText_Sarbazi”]

معافیت ایثارگری

نوع دیگری از معافیت سربازی وجود دارد که به پاس رشادت های ایثارگران است. البته معافیت سربازی ایثارگری انواع مختلف و تبصره های گوناگونی دارد که باعث ایجاد ابهام در افراد می شود. با توجه به این نوع معافیت، فرزندان ایثارگران، جانبازان، شهدا و جاوید الاثران، با داشتن مدارک موردنیاز و البته با استفاده از قوانین مربوط به این نوع معافیت، می توانند از خدمت سربازی معاف شوند.

امریه سربازی چیست؟

هر فرد مشمول بنا بر تخصص خود می تواند دوره خدمت سربازی خود را با گرفتن امریه از یک سازمان دولتی به پایان برساند. فرد مشمول می تواند با لباس شخصی و به عنوان یک کارمند در سازمان مربوطه جهت گذراندن دوره سربازی حاضر شود. البته این امر بعد از گذراندن دو ماه دوره آموزشی امکان پذیر است. سازمان های دولتی نیازمندی خود در زمینه امریه سربازی را به اعلامیه های رسمی آگهی می کنند. ولی فرد مشمول نباید تنها به اعلام نیاز مراکز دولتی از طریق آگهی بسنده کند. بهتر است آستین همت بالا زده و شرایط دریافت امریه را در هر مرکز دولتی جویا شود. معمولا در کارگزینی هر مرکز یک نفر مسئول بررسی شرایط سرباز های امریه می باشد. فرد باید بتواند او را متقاعد نماید که  تخصصش می تواند برای آن مجموعه موثر واقع شود.

کسری خدمت سربازی چیست و چگونه می توانیم از آن بهره مند شویم؟

کسری خدمت سربازی تسهیلات تشویقی است که در قانون نظام وظیفه برای مشمولان سربازی در نظر گرفته شده است. در قوانین انواع مختلف کسری خدمت لحاظ شده است. از جمله کسری خدمت بسیج، کسری خدمت ایثارگران، کسری خدمت پروژه، کسری خدمت فرزند و …

فرد مشمول می تواند با استفاده از دریافت پروژه کسری خدمت، مدت زمان دوره خدمت خود را کاهش دهد. برای این منظور مشمولان می تواند با توجه به تخصص خود و اعلام نیاز سازمان نظام وظیفه و یا سازمان های مرتبط با آن، اقدام نمایند. این کار علاوه بر اینکه باعث کوتاه تر شدن دوره خدمت سربازی می شود، می تواند در رشد تجربیات و سابقه کاری فرد مشمول موثر واقع شود. شما می توانید اطلاعاتی بیشتری در صفحه اخبار کسری خدمت سربازی و اخبار کسری پروژه سربازی کسب کنید.

مشاوره اعزام به خدمت

برای اعزام به خدمت سربازی از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که هیچ کدام از تلاشهایتان برای نرفتن به سربازی به بار ننشست و سرانجام به این نتیجه رسیدید که دوره خدمت سربازی هم می تواند یکی از مراحل زندگیتان باشد، باید بدانید که چه اقداماتی برای معرفی و اعزام به خدمت سربازی انجام دهید.

قبل از هرچیز باید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کرده و فرم های به اعزام خدمت را دریافت کنید. سپس باید واکسیناسیون فرد مشمول انجام شود و برگ واکسیناسیون تکمیل گردد. فرد باید به نزدیکترین مرکز بهداشت مراجعه کند و واکسیناسیون مننژیت چندگانه را انجام دهد. مرکز بهداشت مربوطه نیز باید پس از انجام واکسیناسیون تاریخ و نام واکسیناتور را ثبت و محل های تعیین شده در برگ را ممهور به مهر مرکز بهداشت نماید.

  • تکمیل برگ شماره 2 دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي.
  • درصورتی که فرد به پزشک مراجعه کرده و تمامی اندام ها در معاینه، طبیعی تشخیص داده شده باشد. مشمول باید برگ شماره 5 دفترچه راهنما را تکمیل نماید.
  • تصوير كارت ملي يا كارت موقت ملي مشمولان.
  • تصوير صفحه اول شناسنامه عكس دار (اگر دارای توضیحات بود می بایست يك نسخه از صفحه آخر تهیه کرد).
  • تصوير گواهي اخرين مدرك تحصيلي (کسانی که تحصيلات غير دانشگاهي دارند، برگه شماره 3 را تكميل نمايند).
  • یک قطعه عكس 4×3 مشمول با زمينه سفيد و تمام رخ (علاوه بر عكس هاي الصاقي به برگها).
  • برگه تكميل شده استعلام آخرين وضعيت مشمول سنوات ماقبل 64 (برگه شماره 1 تكميل گردد).
  • برگ واكسيناسيون كه تاريخ تلقيح واكسن درآن درج گرديده باشد و اين تاريخ بايد حداقل 15 روز قبل از تاريخ اعزام به مركز آموزش باشد.(برگه شماره 4 تكميل شود. )

در اینجا لازم است چند نکته را به مشمولین گرامی گوشزد نماییم. معافیت از سربازی آن هم به هر قیمتی ممکن است در دیگر مراحل زندگی افراد تاثیرات منفی بگذارد. شاید یک فرد از طریق بندهای معافیت بیماری های روانی بتواند از سربازی معاف شود، اما این کارت معافیت با دیگر کارتهای معافیت تفاوت دارد و ممکن است زندگی شخصی، ازدواج و شرایط استخدام فرد را با چالشهای دشواری درگیر کند.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیرید.

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 4 تا
  1. سیدابوالحسن یوسفی شریک آباد :

    سلام من1401/05/24کارهای صدورکارت معافیت کفالت پدرنیازمندمراقبت ماده 6بهزیستی را پیش رئیس نظام وظیفه شهرستان شهربابک انجام دادم چندم کارتم می آید

    1. باران مشاوره :

      سلام.حدودا تا 40 روز بعد از ارسال مدارک مربوطه ، کارت پایان خدمت سربازی برای شما ارسال خواهد شد.

  2. میلاد :

    سلام خسته نباشید
    ببخشید امروز من واسه سربازی ثبت نام کردم ولی کاربر پلیس +10 به اشتباه وضعیت تاهلم رو زده مجرد در صورتی که متاهل هستم و برگه تاریخ اعزام به خدمت رو گرفتم متوجه شدم
    آیا میشه اصلاحش کرد؟

    1. باران مشاوره :

      سلام آقا میلاد
      بله می توانید با مراجعه به دفاتر پلیس+10 و ارائه مدارک اصلاح کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: