طرح مالیات سربازی

طرح جدید مجلس برای سربازی از کی اجرا می شود؟

10 8,901

طرح مالیات سربازی (طرح جدید مجلس برای خرید خدمت سربازی) از آن جایی مطرح شد که اغلب جوانان به بسیاری از قوانین سربازی اعتراض داشتند. اعتراض جوانان باعث شد که مسئولین درصدد اصلاح ساختار سربازی برآیند و طرح هایی در این زمینه ارائه کردند.

طرح هایی مثل جریمه ریالی مشمولان با 8 سال غیبت، سرباز ماهر، تحصیل و سربازی همزمان، افزایش حقوق سربازی و طرح مالیات سربازی آقای ابوترابی جزو پر سر و صداترین طرح هایی بودند که در راستای اصلاح ساختاری سربازی مطرح شدند.

از میان طرح های مذکور، طرح سرباز ماهر با جدیت دنبال می شود. تحصیل و سربازی همزمان هم به دلیل کرونا با مشکل مواجه شد.

طرح پیشنهادی دیگر، طرح مالیات سربازی بود که در مجلس مطرح شد و پیش از این که تصویب شود، به اطلاع عموم رسید. این طرح با مخالفت هایی مواجه شد. مخالف اصلی این طرح، ستاد کل نیروهای مسلح است که به طور کل با پولی شدن و خرید و فروش سربازی مخالف است.

آنچه در این مقاله می خوانید:

مالیات سربازی و طرح جدید مجلس برای خرید خدمت سربازی

مجلس در تلاش است تا بتواند که سربازی را اختیاری کند و مدت خدمت را برای سربازانی که در مرز خدمت می کنند، کاهش دهد. به طور کلی در طرح مالیات خدمت، سربازان در طول خدمت حقوق بیشتری دریافت می کنند و در صورت تمایل نیز می توانند تا 5 سال به خدمت سربازی ادامه دهند.

افرادی که سربازی نمی روند، برای بعضی امکانات که دولت ارائه می دهد، باید به نسبت افراد عادی (کسانی که خدمت رفته اند) مالیات بیشتری پرداخت کنند. افزایش حقوق سربازان از این مبالغ تأمین می شود.

تفاوت طرح جریمه ریالی مشمولان غایب با طرح مالیات سربازی

طرح خرید خدمت سربازی اولین بار در سال 1370 توسط شورای عالی امنیت ملی برای مشمولان غایب داخل و خارج از کشور تصویب شد. اجرای این طرح به دلیل مخالفت ها در اواخر دهه هفتاد متوقف و از سال 1380 خرید سربازی در ایران ممنوع شد.

در طرح مالیات سربازی، سربازی تا حدی غیر اجباری شده و سربازان حقوق بیشتری دریافت می کنند.

 مجددا در سال 1393 دولت پیشنهاد فروش سربازی برای مشمولان دارای ده سال غیبت را به مجلس داد. در سال 95 نیز این پیشنهاد برای مشمولان دارای 5 سال غیبت نیز مطرح شد که ستاد کل با آن مخالفت و زمان 8 سال غیبت را پیشنهاد کرد و در نهایت 8 سال مورد موافقت قرار گرفت.

ستاد کل نیروهای مسلح خرید و فروش سربازی را ناعادلانه می داند و با آن مخالف است. در ضمن قرار بود این طرح از میزان غایبین کم کند که اتفاقاً به تعداد آن ها افزود. با توجه به این مطالب، طرح جریمه مشمولان غایب به مدت کوتاهی اجرا و سپس لغو شد.

طرح جدید مجلس برای معافیت سربازی

ساختار سربازی کشور نیاز به اصلاحات اساسی دارد. تا کنون طرح هایی در این زمینه به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که هر کدام به دلیل نقایصی که داشتند، مورد پذیرش واقع نشدند. به تازگی کمیته ویژه ای تشکیل شده است تا یک نظام جامع را متناسب با نیاز نیروهای مسلح و کشور تدوین کند.

این کمیته متشکل است از:

  • اعضای کمیسیون شوراها و امنیت ملی و اجتماعی
  • نمایندگان دستگاه های سازمان نظام وظیفه
  • ستاد کل نیروهای مسلح
  • سازمان برنامه و بودجه

در ارتباط با اصلاح ساختار سربازی، هیئت رئیسه مجلس یازدهم طرحی به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع داد که این طرح به دلیل شرایط کشور قابلیت اجرایی نداشت و از دستور کار خارج شد.

معافیت شدن از سربازی با دادن مالیات | باران مشاوره

طرح مالیات سربازی ابوترابی

آقای ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد برای اصلاح ساختار سربازی طرحی به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. این طرح قبل از آن که نهایی و تصویب شود منتشر شد. در واقع طرح جدید مجلس برای خرید خدمت سربازی مطرح شده است.

پیش از ارائه طرح آقای ابوترابی، چندین اصلاح و آسیب شناسی با حضور معاون نظام وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح، معاون نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی، وزارت دفاع، مرکز پژوهش های مجلس، مرکز پژوهش های قم، دانشگاه دفاع ملی انجام شده است.

در طرح آقای ابوترابی چندین مدل سربازی مورد بررسی قرار گرفته است. با ترکیب مدل های مختلف سربازی آقای ابوترابی طرح مالیات سربازی را تدوین کرد.

در این مدل، علاوه بر شرایط حساس کنونی کشور و نیاز به سرباز، بعد اقتصادی هم در نظر گرفته شده است. گام اول در طرح آقای ابوترابی بر روی معافیت از خدمت مشمولین مازاد بر نیاز نیروهای مسلح تمرکز دارد.

براساس این طرح معافیان مازاد بر نیروهای مسلح باید تا 50 سالگی مالیات بر امنیت سربازان را به مرور زمان پرداخت کنند. به این صورت که تمام سربازان معافی، حتی بانوان یا مشمولانی که معافیت پزشکی گرفته اند باید برای خدماتی که دولت به آن ها ارائه می کند، ده درصد هزینه را پرداخت کنند.

ویدوی توضیحات آقای ابوترابی در مورد اصلاح ساختار سربازی با طرح مالیات خدمت

جزییات طرح مالیات سربازی آقای ابوترابی

آقای ابوترابی در تشریح این طرح گفت: در این طرح به سربازانی که بصورت داوطلبانه به سربازی بروند 90 درصد حقوق کارکنان رسمی پرداخت می شود. سربازان داوطلب 5 سال خدمت خواهند کرد و حقوق این سربازان که سرباز حرفه ای نامیده می شوند قرار است با دریافت جریمه از مشمولینی که به خدمت نمی روند تامین شود.

سرباز حرفه ای ها قبل از شروع خدمت خود یک دوره آموزشی را می گذرانند و درصورت تایید فرماندهان می توانند به خدمت ادامه داده و حقوق بگیرند. در این روش بار مالی خرید خدمت به خانواده ها تحمیل نمی شود و خود سرباز به مرور و برای انجام امور اداری مختلف جریمه هایی می پردازد.

هزینه های پرداختی معافیان از خدمت

خدماتی که معافیان از خدمت باید به خاطرشان هزینه پرداخت کنند:

  • دریافت کارت مؤسسات تجاری
  • اخذ انشعابات آب، برق، گاز و…
  • دریافت جواز
  • انواع تنظیم وکالت
  • و…
  • تعویض پلاک
  • ثبت شرکت ها
  • دریافت مجوز ادارات، صادرات و ترخیص کالا
  • دریافت کارت وزارت خانه
  • صدور گواهینامه
  • صدور گذرنامه
  • سوءپیشینه
  • گواهی های صادره از شهرداری
  • خدمات ثبتی
[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معافیت پزشکی اعصاب و روان همین حالا با مرکز مشاوره تلفنی باران به شماره 70703025 021 تماس حاصل نمایید.” ex_class=”fancyText_Sarbazi”]

موانع طرح آقای ابوترابی

با این که طرح اصلاح سربازی آقای ابوترابی بسیار مورد توجه سربازان و مشمولان قرار گرفته اما اجرای این طرح هم مانند طرح جریمه ریالی غایبین سربازی با مشکلاتی رو به رو است. ستاد کل نیرو های مسلح به طور کلی با این طرح مخالف است.

  • در طرح آقای ابوترابی قرار است نیروهای مسلح 500 هزار سرباز خود را جذب کند و سربازان مازاد بتوانند با پرداخت مالیات خدمت نکنند. کشور ما به دلیل کاهش جمعیت، تا 10 سال دیگر سرباز مازاد نخواهد داشت.
  • مخالفت هایی وجود دارد که طرح را به جای ابوالفضل ابوترابی باید رئیس کمیسیون ملی و امنیت خارجی مجلس، مجتبی ذوالنوری مدیریت کند.
  • این طرح به دلیل هزینه بردار بودن احتمالاً به تصویب نخواهد رسید. این طرح چون بار مالی دارد باید توسط دولت به مجلس و درقالب لایحه ارائه شود و در مجلس برای آن تصمیم گیری شود و کمیسیون امنیت ملی آن را بررسی کند.
  • در صورت تصویب مجلس؛ نیروهای مسلح و نهادهای ذیربط نیز باید به بررسی آن بپردازند تا در نهایت به امضای فرمانده کل قوا برسد.

طرح مالیات به جای رفتن به سربازی از کی اجرا می شود؟

با توجه به موانع فوق و کمبود سرباز، طرح آقای ابوترابی به طور کامل منتفی شد و این طرح دیگر اجرا نمی شود. طرح مالیات آقای ابوترابی با مخالفت جدی نیروهای مسلح مواجه شد. نیروهای مسلح معتقد است که این طرح باعث سردرگرمی سربازان شده است.

بهتر است طرح هایی که در راستای اصلاح خدمت سربازی مطرح می شوند تا زمان تصویب نهایی در اختیار رسانه ها قرار نگیرد

طرح معافیت از سربازی با پرداخت حقوق یک سرباز

تقریباً هم زمان با طرح آقای ابوترابی، حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در مورد خرید سربازی اعلام کرد که افراد می توانند با پرداخت حقوق یک سرباز از خدمت معاف شوند. به این ترتیب سربازان هم به میزان یک کارمند دولت حقوق دریافت می کنند و بیمه می شوند.

بدین ترتیب سربازی می تواند یک شغل تلقی شود و سربازان حتی بیشتر از دو سال خدمت کنند. این طرح در مجلس موافقان و مخالفانی دارد که هر دو گروه به طور جدی بر سر موضع خود هستند و از آن حمایت می کنند.

طبق ماده 110 قانون اساسی، مجلس فقط به درخواست ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل قوا می تواند در حیطه سربازی وارد شود. در نهایت ساختار سربازی فقط با تأیید مقام معظم رهبری می تواند تغییر کند و طرح مالیات سربازی را در صورت موافقت فرمانده کل قوا می توان جدی گرفت.

در حال حاضر هیچ یک از این طرح ها اجرا نشده است.

سوالات متداول

 

 

 


طرح جدید مجلس برای سربازی چیست؟

  • در این طرح سربازی 5 ساله خواهد شد که 2 سال آن اجباری و 3 سال باقی مانده اختیاری می شود و فرمانده در این خصوص تصمیم می گیرد. برای کسانی که به سربازی نمی روند نیز طرح مالیات تامین امنیت پیشنهاد شده است.

طرح مالیات سربازی چیست؟

  • در طرح مالیات خدمت، مشمولان می توانند به جای اینکه به خدمت بروند مالیات امنیت و سربازی را پرداخت کنند.

مشکلات اجرایی طرح سربازی آقای ابوترابی چیست؟

  • با توجه به کاهش نرخ موالید تا چنیدن سال آینده هیچ مشمول مازادی وجود ندارد.

مشمولان مازاد خدمت باید در چه مواردی هزینه مالیات سربازی پرداخت کنند؟

  • این مشمولان باید تا سن 50 سالگی برای اموری همچون گواهینامه، صدور گذرنامه، اخز مجوز و … هزینه بیشتری را تحت عنوان مالیات سربازی بپردازند.

مزایای طرح مالیات خدمت سربازی آقای ابوترابی چیست؟

  • این طرح علاوه بر این که خدمت سربازی را اختیاری می کند باعث افزایش حقوق سربازان (از محل مالیات سربازی) می شود.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 10 تا
  1. مهدی مشهدی :

    سلام و درود و خسته نباشید خدمتون
    بنده ۲۳ سال سن دارم و جدیدا مامور دوبار اومده در مغازه یکی از آشنا ها
    بعدش یک رو فرستادم ک ببینه واسه چی بوده و…
    که گویا گفتن برای خدمت سربازی هستش

    راهی وجود داره که بنده یکسال وقت بخرم

    1. باران مشاوره :

      سلام
      خیر فراری هستی

      1. مهدی :

        فراری نیستم غیبت دارم دفترچه پست نکردم

        1. باران مشاوره :

          بالای یکسال غیبت فراریه

  2. امیرخاکی :

    سلام من ۳۲سالمه و خدمت سربازی نرفتم میخوام از کشور خارج بشم این طرح مشمول حال بنده میشه

    1. باران مشاوره :

      امیر جان این طرح تصویب نشده هنوز و ممکنه کلا تصویب هم نشه.

  3. یاسین :

    سلام من ۲۲ ماه خدمتم اعزامی مرداد ۹۸ الان تو اضافم خداوکیلی خسته شدم نوه شهید هم هستم راهی برای بخشیدگی اضافه خدمتم هست اونم اضاف هام بر سر غیبت بوده بخاطر رفتن ب سر کار

    1. باران مشاوره :

      یاسین جان به نوه شهید تسهیلاتی تعلق نمی گیره و تو طرح مالیات سربازی هم چنین چیزی مطرح نشده

  4. م.چوپانکاره :

    سلام من دانشجوی انصرافی واخراجی دانشگاه هستم یعنی سال 98 وارددانشگاه شدم وسه ترم مشروط واخراجیم .ایامن می توانم درکنکور1400-1401شرکت کنم یانه واینکه ایا معاف تحصیلی حساب می شوم یانه؟

    1. باران مشاوره :

      سوالت رو باید تو صفحه مرتبط بپرسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: