دانش آموزان چاق شناسایی خواهند شد

0 608

شیوه زندگی انسان ها تأثیرات بسیاری بر روی سلامتی و حتی ظاهر آن ها دارد. زندگی آپارتمان نشینی امروزی، استفاده بیش از حد از فضاهای مجازی، بازی های رایانه ای و عوامل بسیار دیگر از جمله شیوع کرونا و اجبار به خانه نشینی همه دلیلی هستند تا اضافه وزن در افراد به خصوص دانش آموزان که تعداد کثیری از جمعیت را تشکیل می دهند، دیده شود.

آموزش و پرورش برای رفع این معضل تدابیری اندیشیده است تا بتواند در حفظ سلامتی دانش آموازن گام مؤثری برداشته باشد.

برای عضویت در تلگرام (کنکور) کلیک کنید
آخرین اخبار کنکور سراسری و آزاد

کنترل وزن و چاقی دانش آموزان

به گزارش باران مشاوره و به نقل از ایسنا، دستورالعمل پروژه ای با عنوان «کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

در این دستورالعمل آمده است: دانش آموزان کودک، نوجوان و جوان از سرمایه های اصلی کشور و آینده ساز مهین اسلامی هستند. یکی از از مطالبات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تربیت متوازن و تمام ساحتی دانش آموزان است به گو نه ای که این سند بر سلامت جسمانی و نشاط دانش آموزان تاکید فراوان دارد.

شیوع افزایش وزن و چاقی در سنین خردسالی و دانش آموزی از عوامل اصلی به مخاطره انداختن سلامت امروز و فردای نسل در حال رشد است. این پدیده که باعث شده است تا برخی از کشورهای جهان در وضعیت هشدار قرار بگیرند، یک پیامد هزاره سومی است و در کشور ما نیز روند رو به رشد داشته است.

پروژه ای برای حفظ سلامتی دانش آموزان

افزایش وزن و چاقی تأثیراتی در زندگی دانش آموزان دارد:

  • سلامت کودکان و نوجوانان را در طول تحصیل به خطر می اندازد
  • در آینده آن ها تاثیرگذار است
  • آنان را با مشکلات بهداشتی، سلامتی و شیوع بیماری های غیر واگیر مواجه می کند

به همین منظور وزارت آموزش و پرورش مصمم به تدوین پروژه «کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» است. اجرای این پروژه نقش مؤثری در تامین سلامت عمومی حال و آینده جامعه ایفا کند.

نکات قابل توجه برای اجرای پروژه

آموزش و پرورش از همکاران پرتلاش آن وزارتخانه که دغدغه اصلی آنان برابر آموزه های سند تحول بنیادین، پرورش دانش آموزانی مؤمن، سالم، دانا، توانا، خودباور، بانشاط، امیدوار و شجاع است، خواسته است تا در اجرای دقیق این پروژه مساعدت کنند. برای این منظور باید به نکاتی دقت شود:

  • از مدیران کل استان ها و رؤسای آموزش وپرورش مناطق/ شهرستان های کشور در خواسته شده است ابعاد، اهداف، شیوه و زمان اجرای پروژه را برای مدیران و دست اندرکاران سطوح منطقه ای و مدرسه ای به ویژه مدیران مدارس تشریح و بر ضرورت اجرای آن تاکید کنند.
  • با توجه به این که مشارکت فعال، هماهنگی اولیای دانش آموز با آموزه های اولیای مدرسه، تضمین کننده تحقق اهداف پروژه است، توصیه می شود تا والدین به ویژه والدینی که فرزندان آنان دارای اضافه وزن و چاقی هستند، با مدرسه مشارکت و  همکاری جدی داشته باشند.
  • در اولین فرصت به تشکیل شورای آموزش وپرورش استان / شهرستان/ منطقه اقدام شود. هدف آن نیز حمایت اجرای فراگیر و جلب مشارکت کلیه سازمان ها و عوامل سهیم و مؤثر، به منظور اجرای موفق پروژه خواهد بود.
  • برای تبلیغ و ترویج پروژه برای توسعه مشارکت تمامی منتفعان و حمایت اجتماعی از فنون مدیریت اطلاع رسانی و پویش های ملی استانی، منطقه ای و مدرسه ای استفاده شود.
  • توصیه می شود دستورالعمل های این پروژه اعم از نحوه اجرا، آموزش منابع انسانی، مشارکت والدین، تغذیه سالم، فعالیت بدنی و … که در سامانه حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش وپرورش و کانال های مرتبط در شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) درج شده است، مطالعه شود و مفاهیم آن انتقال یابد.
  • فعالیت های حرکتی در مدارس افزایش یابد و بر افزایش تحرک در محله و منزل تأکید شود. در پایگاه تغذیه سالم مدرسه و در منزل، یک محیط تغذیه ای سالم برای کنترل کالری مورد نیاز دانش آموزان فراهم شود.
  • در بیان اثرات منفی وزن اضافی و چاقی نباید آن قدر افراط شود که تاثیر منفی روحی روی دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقداشته باشد. جمعیت هدف ما تمامی دانش آموزان مدرسه اعم از افراد لاغر، چاق و دارای وزن طبیعی است که باید مورد آموزش، مشاوره و حمایت قرار گیرند.
  • با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال عدم بازگشایی مدارس در برخی از استان ها و شهرهای کشور، پروژه کنترل وزن دانش آموزان با همکاری معلمان، والدین و دانش آموزان از طریق سامانه شاد و فضای مجازی مطابق دستورالعمل قابل پیگیری است.
  • این پروژه با همکاری عوامل مدرسه (مدیران، معاونان، دبیران، آموزگاران و مراقبین سلامت مدارس) قابل اجراست، نباید اجرای آن به دیگران سپرده شود.
  • تعیین شاخص توده بدنی دانش آموزان در مرحله اولیه یا پیش آزمون حداکثر تا ۱۵ آبان ماه انجام می شود تا دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق شناسایی شوند. سپس با آموزش، مشاوره و حمایت و همکاری خانه و مدرسه، دانش آموزان باید وزن خویش را مدیریت کنند. بعد از آزمون مرحله ثانویه، تغییرات شاخص توده بدنی تعیین و تحلیل می شود.
  • منابع مورد نیاز اجرای این پروژه از اعتبارات معاونت تربیت بدنی و سلامت تامین می شود و نباید از دانش آموزان بابت این موضوع وجهی دریافت شود.
[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”چنانچه در این زمینه سوالی داشتید می توانید از طریق گروه مشاوران باران پاسخ سوال خود را بیابید.” ex_class=”fancyText_Tahsili”]

5 دلیل مهم بودن مشاوره تلفنی برای دانش آموزان و دانش جویان

  • با توجه به تعداد زیاد موارد معافیت در قانون از جمله کفالت، پزشکی، موارد خاص و ...، ممکن است شما دارای شرایط یکی از معافیت ها باشید اما با ناآگاهی، معافیت خود را از دست بدهید.
  • امکان مشاوره از هر نقطه و بدون نیاز به مراجعه حضوری از (به جز تعطیلات رسمی) توسط مشاورین مجرب مرکز باران (با بیش از 3 سال سابقه) دیگر مزیت مشاوره تلفنی است.
  • با توجه به اینکه ضوابط و آیین نامه ها مدام در حال تغییر است، شما را از اخرین قوانین و تبصره های معافیت نظام وظیفه سربازی آگاه می کنیم. با آگاهی از قوانین ممکن است بتوانید از امتیازات امریه، پروژه کسری خدمت و .... بهرمند شوید.
  • از همه مهمتر بی اطلاعی از قوانین و مهلت های قانونی پر کردن دفترچه، یا عمل کردن به توصیه های افراد نا آگاه می تواند منجر به از دست رفتن امتیازات و حتی جریمه شدن شما گردد.
  • جهت کسب اطلاع از خرید خدمت سربازی مطابق با آخرین آیین نامه ها (سال98)، انواع معافیت ها و کسری ها برای خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان و آزادگان، معافیت کفالت، شرایط اخذ معافیت های پزشکی و نحوه گرفتن امریه از ارگان های دولتی و انواع کسری خدمت سربازی و هرگونه سوال تخصصی پیرامون معافیت نظام وظیفه سربازی می توانید همه روزه (به جز تعطیلات رسمی) با ما تماس بگیرید.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: