آخرین تغییرات در قانون امریه سربازی در سال 98

ستاد کل نیروهای مسلح در کاهش سهمیه امریه سربازی دخیل نیست

4 2,432

بسیاری از مشمولان خدمت سربازی در خصوص نحوه پذیرش و قوانین امریه سوالاتی دارند. برای برخی از مشمولان نیز واژه امریه سربازی کمی مبهم است. سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص قوانین پذیرش سرباز امریه برای دستگاه های دولتی و اجرایی توضیحاتی را ارئه داد.

جزئیات قانون خدمت سربازی به عنوان سرباز امریه

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص تعریف امریه سربازی گفت: در اصل اصطلاح امریه یک واژه غلط است که در بین مردم رایج شده است. بهتر است برای اینمشمولان متقاضی به جای امریه بگوییم که فرد سرباز مامور به خدمت در فلان دستگاه شده است.

در اصل سربازان وظیفه به منظور تامین نیاز نیروهای مسلح و دفاع از استقلال و امنیت کشور به کار گرفته می شوند. اما گاهی اوقات تعدادی از سربازان بر مینای اجرای اصل 147 قانون اساسی به دستگاه های غیر نظامی فرستاده می شوند. به این ترتیب هر سال تعدادی از این سربازها در قالب سرباز به دستگاه ها واگذار می شوند.

زمان پذیرش سرباز امریه دستگاه ها

برخی از دستگاه ها مانند آموزش و پرورش زمان مشخصی برای بکارگیری نیروی امریه دارند. ولی برخی از دستگاه ها نیروی امریه را بر حسب نیاز جذب می کنند. زمان بکارگیری نیروی امریه برای آموزش و پرورش و دانشگاه ها تحت عنوان سرباز معلم و یا سرباز هیئت علمی، اول مهرماه می باشد.

چه نهادهایی سرباز امریه جذب می کنند؟

سردار کمالی در ادامه بیان کرد: طرح امریه سربازی برای سازمان های مختلف و با عناوین متفاوتی اجرا می شود. به طور مثال امریه سرباز معلم برای وزارت آموزش و پرورش، سرباز سازندگی برای وزارت جهاد کشاورزی، سرباز مربی برای سازمان فنی و حرفه ای، سرباز هیئت علمی برای دانشگاه ها، سرباز پیام آور بهداشت برای وزارت بهداشت، سرباز بهیار برای وزارت بهداشت، سرباز بهزیست برای سازمان بهزیستی، سرباز آتش نشان برای سازمان آتش نشانی، سرباز طبیعت برای سازمان جنگل ها و … می باشند. هر سال حدود 130 تا 140 دستگاه دولتی و اجرایی مجوز جذب سرباز مامور را تحت عنوان امریه دارند و هر سازمان هم دارای محدودیت در تعداد نفرات قابل پذیرش هستند.

  • نکته: باران مشاوره لیستی از مراکز امریه گیر به همراه لینک اطلاعات تکمیلی در مورد شرایط پذیرش را در قالب جدول زیر در اختیار شما عزیران قرار داده است.
ردیفنام سازمان یا وزارتخانهردیفنام سازمان یا وزارتخانه
1امریه آستان قدس رضوی2طرح سرباز سازندگی
3امریه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات4امریه وزارت دفاع
5امریه ستاد اجرایی فرمان امام(ره)6امریه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
7امریه سازمان ملی استاندارد8امریه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)
9امریه سازمان انرژی اتمی10امریه صدا و سیما
11امریه وزارت فرهنگ و ارشاد12امریه سپاه
13امریه وزارت راه و شهرسازی14امریه سرباز معلم
15امریه وزارت اقتصاد و دارایی16امریه وزارت نفت
17امریه وزارت کار18امریه وزارت نیرو
19امریه وزارت آموزش و پرورش20امریه وزارت بهداشت
21امریه وزارت صنعت، معدن و تجارت22 امریه وزارت ورزش و جوانان
23امریه وزارت جهاد کشاورزی24امریه صاایران
25امریه موسسه بیت الاحزان25امریه ریاست جمهوری
26امریه دانش بنیان27امریه وزارت علوم

نحوه پذیرش سرباز امریه

سردار کمالی در خصوص نوع پذیرش سرباز امریه بیان کرد: هر سازمان و دستگاه اجرایی دارای یک سهمیه مشخص و محدود با هدف بکارگیری نیروی امریه است. مشمولانی که داوطلب خدمت به عنوان مامور در دستگا های دولتی هستند، باید به سامانه اینترنتی آن سازمان مراجعه کنند و اقدام به ثبت نام کنند. افراد واجد شرایط از سوی سازمان مربوطه انتخاب می شوند.

[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”چناچه در این زمینه سوالی داشتید می توانید از طریق گروه مشاوران باران پاسخ سوال خود را بیابید.” ticker_background=”#fe8989″ ex_class=”fancyText_Sarbazi”]

سربازان امریه در چه اموری بکارگیری می شوند؟

مشمولان تایید شده پس از گذراندن دوره آموزشی سربازی، مامور به خدمت در آن سازمان می شوند. ناگفته نماند که تمام هزینه های این قبیل سربازان از قبیل: هزینه آموزش، حقوق، خوراک، پوشاک، مسکن و غیره به عهده سازمان مربوطه می باشد. این دسته از مشمولان باید در اموری مانند محرومیت زدایی، امدادی، تولیدی، جهادی، آموزشی و … بکارگیری شوند.

سهمیه سربازان امریه در هر سال

با توجه به اینکه در گذشته تعداد فرزندان ذکور خانواده ها بیشتر بود، در سال حدود 80 هزار نفر از سربازان را در دستگاه های اجرایی مامور می کردیم. در حال حاضر با توجه به کاهش فرزندان ذکور خانواده ها و تعداد سربازان، این تعداد در سال به 34 الی 35 هزار نفر کاهش پیدا کرده است. در نتیجه کاهش سهمیه سربازان مامور در دستگاه های اجرایی، به دلیل کاهش تعداد سربازان است و ستاد کل نیروهای مسلح در کم شدن این تعداد دخیل نمی باشد.

آیا سرباز امریه می تواند از کسری خدمت استفاده کند؟

سردار کمالی در خصوص مدت خدمت به عنوان سرباز امریه گفت: مدت خدمت سربازانی که مامور به خدمت در دستگاه های دولتی و اجرایی هستند، 24 ماه می باشد. در قانون اصلا مطرح نشده است که سربازی که دارای کسر خدمت باشد نتواند به عنوان امریه خدمت کند. اما برخی از دستگاه ها تمایلی ندارند سرباز دارای کسر خدمت را به عنوان سرباز امریه جذب کنند.

دلیل این موضوع این است که اگر سربازی را جذب کنند که دارای کسر خدمت است، هزینه آن دستگاه بالا میرود. به عنوان مثال به جای اینکه مدت دو سال هزینه سرباز را پرداخت کنند، مجبور می شوند مدت دو سال و هشت ماه هزینه های ایشان را پرداخت کنند.

5 دلیل مهم بودن مشاوره تلفنی برای مشمولین خدمت سربازی

  • با توجه به تعداد زیاد موارد معافیت در قانون از جمله کفالت، پزشکی، موارد خاص و ...، ممکن است شما دارای شرایط یکی از معافیت ها باشید اما با ناآگاهی، معافیت خود را از دست بدهید.
  • امکان مشاوره از هر نقطه و بدون نیاز به مراجعه حضوری از (به جز تعطیلات رسمی) توسط مشاورین مجرب مرکز باران (با بیش از 3 سال سابقه) دیگر مزیت مشاوره تلفنی است.
  • با توجه به اینکه ضوابط و آیین نامه ها مدام در حال تغییر است، شما را از اخرین قوانین و تبصره های معافیت نظام وظیفه سربازی آگاه می کنیم. با آگاهی از قوانین ممکن است بتوانید از امتیازات امریه، پروژه کسری خدمت و .... بهرمند شوید.
  • از همه مهمتر بی اطلاعی از قوانین و مهلت های قانونی پر کردن دفترچه، یا عمل کردن به توصیه های افراد نا آگاه می تواند منجر به از دست رفتن امتیازات و حتی جریمه شدن شما گردد.
  • جهت کسب اطلاع از خرید خدمت سربازی مطابق با آخرین آیین نامه ها (سال1400)، انواع معافیت ها و کسری ها برای خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان و آزادگان، معافیت کفالت، شرایط اخذ معافیت های پزشکی و نحوه گرفتن امریه از ارگان های دولتی و انواع کسری خدمت سربازی و هرگونه سوال تخصصی پیرامون معافیت نظام وظیفه سربازی می توانید همه روزه (به جز تعطیلات رسمی) با ما تماس بگیرید.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 4 تا
  1. بیژن :

    ممنون میشم پاسخ را بدهید

    1. باران مشاوره :

      با توجه به حجم بالای درخواست ها، برای گرفتن پاسخ سوالات خود در اصرع وقت خطوط مشاوره تلفنی را به شما پیشنهاد می دهیم. سوالات روی سایت با تاخیر پاسخ داده می شوند.

  2. بیژن :

    سلام خسته نباشید سوالی از شما میتوانم بپرسم ممنون

    1. باران مشاوره :

      پاسخگوی سوالات شما هستیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: