بخشودگی غیبت و اضافه خدمت

شرایط بخشودگی غیبت و اضافه خدمت سربازی چیست؟

906 222,208

بسیاری از مشمولان نظام وظیفه به دنبال راهی برای بخشودگی غیبت سربازی هستند. زیرا مشمول دارای غیبت سربازی علاوه بر اینکه نمی تواند از تسهیلات سربازی مانند انواع معافیت ها و انواع کسری های سربازی استفاده کند بلکه در صورت اعزام به خدمت نیز دارای اضافه خدمت سربازی خواهد شد. در این مقاله قصد داریم در خصوص شرایط بخشودگی غیبت سربازی و اضافه خدمت سربازی کمی توضیح دهیم.

انواع غیبت سربازی

غیبت سربازی دارای دو نوع می باشد. غیبت اولیه سربازی و غیبت در حین انجام خدمت سربازی. در صورتی که فرد مشمول دارای غیبت اولیه سربازی باشد، در زمان اعزام به خدمت سربازی، به وی بر حسب مدت غیبتش اضافه خدمت سربازی تعلق می گیرد. اگر فرد مشمول در حین انجام خدمت سربازی مرتکب غیبت شود نیز به صلاحدید فرمانده یگان مربوطه، به وی اضافه خدمت و یا جریمه هایی مانند بازداشت در پادگان به فرد سرباز تعلق می گیرد.

میزان اضافه خدمت غیبت سربازی

با توجه به قوانین نظام وظیفه عمومی، میزان جریمه اضافه خدمت غیبت سربازی دارای ضوابط خاصی است. با توجه به نوع غیبت سربازی و مدت غیبت، اضافه خدمت سربازی مشخص می شود. این اضافه خدمت به شرح زیر است:

اضافه خدمت سنواتی (غیبت اولیه)

در غیبت اولیه در صورتی که فرد مشمول سه ماه غیبت داشته باشد، سه ماه اضافه خدمت خواهد خورد. اگر مدت غیبت بین سه ماه تا یک سال باشد شش ماه اضافه خدمت سربازی برای مشمول صادر می شود. اگر مدت غیبت مشمول بیش از یک سال باشد، علاوه بر اضافه خدمت تعیین شده، مجازات هایی نیز برای مشمول در نظر گرفته خواهد شد. این اضافه خدمت مستقیما از سوی سازمان نظام وظیفه عمومی برای فرد مشمول لحاظ می شود.

اضافه خدمت غیبت در حین خدمت سربازی

در صورتی که فرد مشمول در حین انجام خدمت سربازی مرتکب غیبت شود به ازای هر روز غیبت، مدت سه روز اضافه خدمت را متحمل می شود. ناگفته نماند رسیدگی به غیبت در حین انجام خدمت سربازی و بخشودگی غیبت و اضافه خدمت آن به عهده فرمانده پادگان و یگان مربوطه می باشد.

اگر غیبت در حین انجام خدمت سربازی از حد مجاز بگذرد فرد به عنوان سرباز فراری محسوب می شود و مرجع رسدگی به آن سازمان نظام وظیفه و مراجع قضایی می باشند

بخشودگی غیبت سربازی و اضافه خدمت

در خصوص غیبت سربازی و اضافه خدمت سربازی اطلاعاتی را به دست آوردید. اکنون لازم است با راه های بخشودگی غیبت سربازی و اضافه خدمت سربازی نیز آشنا شوید. همانگونه که گفته شد دو نوع غیبت سربازی وجود دارد.

  1. غیبت اولیه سربازی (غیبت سنواتی)
  2. غیبت در حین انجام خدمت سربازی

سابقا مرجع رسیدگی و بخشش غیبت اولیه، سازمان نظام وظیفه بود و تحت فرمان عفو رهبری نیز این غیبت بخشیده می شد و رسیدگی به غیبت سربازان در حین خدمت بر عهده فرمانده محل خدمت بود. بر اساس جدیدترین قانون بخشش اضافه خدمت ناشی از غیبت اولیه و غیبت در حین سربازی بر عهده فرمانده مربوطه در پادگان و یا محل خدمت سرباز می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله توجیه غیبت سربازی را مطالعه نمایید یا با شماره 707030025 021 تماس بگیرید.

بر اساس اختیاراتی که در سال 96 به فرمانده ها و مسئولان داده شده، فرمانده ها می توانند تحت ضوابط زیر مدتی از اضافه خدمت یا تمام اضافه خدمت غیبت را ببخشند.

  • فرماندهان و مسئولان محل سرتیپی می توانند نصف اضافه خدمت
  • فرماندهان و مسئولان سرلشکری و بالاتر دو سوم اضافه خدمت
  • فرماندهان و مسئولان سرلشکری در مناطق امنیتی کل اضافه خدمت

شرایط بخشودگی غیبت و اضافه خدمت سربازی

چنانچه مشمول دارای غیبت سربازی بتواند دلایل موجه به همراه مدارک معتبر برای مدت غیبت سربازی خود ارائه دهد، شامل بخشودگی غیبت و توجیه غیبت سربازی می شود. در صورت بخشوگی غیبت سربازی می تواند از تسهیلاتی همچون کسری خدمت نظام وظیفه و یا انواع معافیت های سربازی بهره مند گردد.

در صورتی که نتواند غیبت سربازی را موجه کند می تواند با استفاده از شروط اعلام شده در طرح میثاق 6 به خدمت سربازی اعزام شود، چنانچه در طول مدت خدمت سربازی دارای هر یک از شرایط زیر باشد، با تشخیص فرمانده و اطلاع ایشان شامل فخشش اضافه خدمت بشود.

  • حداقل مدت 9 ماه خدمت سربازی در مناطق بد آب و هوا و یا مناطق محروم که موجب بخشودگی بین 1 الی 2 ماه اضافه خدمت سربازی خواهد بود.
  • دارا بودن حداقل سابقه 6 ماه خدمت سربازی در مناطق عملیاتی و جنگی باعث بخشودگی اضافه خدمت سربازی به بین 1 الی 3 ماه می شود.
برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله کسری خدمت مناطق جنگی و عملیاتی را بخوانید.
  • شجاعت و فداکاری در ماموریت های محوله که در صورت تایید فرماندهان نیروهای مسلح موجب بخشودگی مدت 1 ماه از اضافه خدمت سربازی می شود.
  • خدمت سربازی در مشاغل سخت و زیان آور که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح تعیین شده است موجب بخشودگی 1 ماه اضافه خدمت سربازی می شود.
  • سرباز نمونه که بر اساس دستور العمل نیروهای مسلح انتخاب می شود می تواند از 1 ماه بخشودگی اضافه خدمت سربازی بهره مند شود.

طرح بخشش اضافه خدمت میثاق 6 چیست؟

در طرح میثاق 6 فرمانده پادگان با جایگاه سرتیپ و بالاتر مجوز بخشش اضافه خدمت سربازان را دارد. سربازان 6 ماه مانده به پایان خدمت می توانند برای بخشش طرح میثاق 6 دست به کار شوند. هر یک از بندهای زیر را که داشتید یادداشت کرده و به اطلاع فرمانده یگان خدمتی و یگان نیروی انسانی برسانید.

فرمانده یگان اگر با بخشش اصافه خدمت شما موافقت کند این موضوع را در سامانه مریوطه ثبت می کند. بعد از ثبت بخشش، تاریخ پایان خدمت شما مجددا محاسبه می شود. پس یادتان باشد که بی دلیل به مراکز پلیس + 10 و یا وظیفه عمومی مراجعه نکنید.

شروط بخشش اضافه خدمت در طرح میثاق 6

بخشش اضافه سنواتی به دلیل کسب مقام در مسابقات، پژوهش و …

  • جز نفرات اول تا سوم مسابقات ورزشی، فرهنگی، علمی، علوم قرآنی و .. در سطح یگانی، استانی، نیرویی باشید.
  • جز نفرات اول تا دهم مسابقات مسابقات ورزشی، فرهنگی، علمی، علوم قرآنی و … که در سطح سازمان های نیروهای مسلح برگزار می شود قرار گرفته باشید.
  • در حین خدمت نظم و انضباط را رعایت کرده باشید. قبل از خدمت سربازی یا حین خدمت موفق به ثبت محصول، مقاله علمی مهم و معتبر و … شده باشید.

بخشش اضافه خدمت به دلیل داشتن مهارت، کسب نمره و …

  • در صورتی که جز نفرات اول تا سوم منتخب دوره های آموزشی مهارت آموزی شاغل در مناطق کم برخوردار باشید و در یگان خدمتی تان نیز در همان مهارت کسب شده فعالیت انجام دهید شامل طرح میثاق 6 خواهید شد.
  • اگر توانایی و مهارتی دارید که یگان تان به آن احتیاج دارد و در مشاغلی که مرتبط با تخصص تان است خدمت کنید و تاثیرگذار باشید شامل طرح می شوید.
  • کسب نمرات 90 از 100 به بالاتر در دوره آموزش رزم مقدماتی و تخصصی.
  • جز نفرات اول تا سوم گروهان، گردان و تیپ در دوره های آموزش رزم مقدماتی و تخصصی قرار گرفته باشید.
  • بر اساس ضوابط محل خدمتتان به عنوان سرباز نمونه انتخاب شده باشید و به جشنواره های سازمانی و نیرویی مانند جشنواره حضرت علی اکبر(ع)، مراسم گرامیداشت روز سربازی برتر معرفی شده باشید.

بخشش اضافه خدمت حافظان قرآن بودن و …

  • حداقل یک جز از قران را حفظ باشید.
  • حافظ حداقل یک پنجم نهج البلاغه، صحیفه سجادیه یا اصول کافی باشید.

اگر جز حافظان قرآن هستید حتما از تسهیلات سربازی برای حافظان قرآن مطلع شوید.

بخشش اضافه خدمت فعالان امور فرهنگی

  • در امور فرهنگی مثل مراسمات هفتگی دعای کمیل، زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای ندبه و … در طول حین خدمت کوشا باشید. البته در بدو ورود این بند شامل مشمولان آموزشی نمی شود.
  • در اموری که در راستای ترویج فرهنگ علوم قرآنی، برگزاری نماز جماعت و ترویج تفکر بسیجی، انجام وظایف محوله در بین سایرین الگو و تاثیرگذار باشید.
  • با تلاش وافر برای تقویت اعتقادات دینی و اسلامی و انجام وظایف سازمانی در طول خدمت خدمت پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشید.

بخشش اضافه خدمت برای مشمولان با شرایط خاص

  • فرزند ایثارگر باشید.
  • پدرتان به دلایل غیر امنیتی در حبس باشد.
  • متاهل باشید.
  • در حین خدمت یکی از اعضای درجه یک خانواده شما فوت کرده باشد.
  • جز ایتام باشید.
  • تحت پوشش بهزیستی باشید.
  • تحت پوشش کمیته امداد باشید.

بخشش اضافه خدمت مربوط به شرایط خدمتی خاص یا حسن رفتار

  • حسن نگهداری اموال که در اختیار دارید (مثل رانندگان و سربازان ساعی …) را به تایید فرمانده یگان و نیروی انسانی محل خدمت برسد.
  • اگر در انجام ماموریتی دچار حادثه شوید (منظور از حادثه یعنی به معلولیت یا جانبازی یا از کار افتادگی) و معاف نشدید شامل این بند خواهید شد.
  • اگر در طول خدمت، بیشتر وظایفی به شما محول شده که خارج از ساختمان انجام می شود و شما را در معرض شرایط جوی در سرما و گرما قرار داده است.
  • اگر به مدت حداقل 12 ماه کاری که در خدمت انجام می دهید جز مشاغل سخت و زیان آور باشد (مثل مانند امور حفاظت فیزیکی، دژبانی، رانندگی در مناطق کم برخوردار، خدمات پشتیبانی در مناطق محروم و بد آب و هوا، عملیاتی و امنیتی)

شرایط بخشودگی غیبت و واضافه خدمت سربازی | باران مشاوره 70703025 021

بخشش اضافه خدمت مناطق عملیاتی و امنیتی

منطقه امنیتی درگیر:

اگر بلافاصله بعد از پایان دوره آموزش رزم مقدماتی به مناطق امنیتی درگیر اعزام شده باشید و حداقل شش ماه در این مناطق خدمت کرده باشید. یا به طور پشت سر هم هشت ما در این مناطق خدمت کرده باشید. فرقی نمی کند که بومی یا غیر بومی باشید.

مناطق عملیاتی و امنیتی غیر درگیر:

حداقل 10 ماه در مناطق عملیاتی و امنیتی غیر درگیر خدمت کنید به شرطی که بومی آنجا نباشید.

مناطق بد آب و هوا:

حداقل 12 ماه در مناطق بد آب و هوا خدمت کرده باشید به شرطی که بومی آنجا نباشید.

فاصله 300 کیلومتری:

از جایی که خدمت می کنید تا محل زندگیتان بیش از 300 کیلومتر فاصله وجود داشته باشد. البته باید حداقل 12 ماه خدمت کرده باشید.

مناطق عادی:

خدمت در یگان پاسداری برای کسانی که در مناطق عادی خدمت می کنند نیز شامل طرح میثاق 6 می شود. به شرطی که حداقل یک سال در یگان پاسداری خدمت کرده باشید.

خدمت در مناطق خارج از محل سکونت:

فرزندان کارکنان نیروهای مسلح اگر خارج از محل سکونت شان خدمت کنند و بومی آن منطقه نباشند نیز شامل طرح میثاق 6 می شوند.

[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط بخشودگی غیبت و اضافه خدمت سربازی همین حالا با مرکز مشاوره تلفنی باران به شماره 70703025 021 تماس حاصل نمایید.” ex_class=”fancyText_Sarbazi”]

مشاوره بخشودگی غیبت و اضافه خدمت سربازی

در صورتی که مشمول نظام وظیفه هستید و قصد اعزام به خدمت سربازی را دارید بهتر است از میزان غیبت سربازی مطلع شوید. گاهی مشمولان به دلیل نا آگاهی از دارا بودن غیبت سربازی نمی توانند از تسهیلات سربازی بهره مند شوند. به همین منظور مشاورین ما در زمینه سربازی و نظام وظیفه در مرکز مشاوره باران به شماره تلفن 70703025 021 آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان خواهند بود.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 906 تا
  1. محمد :

    سلام من ۶ماه اضاف دفترچه دارم الان ۹ ماه هست ک خدمت هستم پدرم ایثارگر هست ۸ماه کسری ثبت کدم میخواستم بدونم اون ۶ ماه سنواتی باید خدمت کنم یا بخشیده میشه

    1. باران مشاوره :

      بخشش در اختیار فرمانده است.

  2. محمد :

    سلام،من چون ۵سال غیبت دارم،۶ماه اضافه میخورم البته پدرم جانباز هست،شرایط عفو این ۶ماه شامل حالم میشه؟

    1. باران مشاوره :

      در متن مقاله موارد عفو بر اساس طرح میثاق 6 درج شده است

  3. محمد :

    سلام من می‌خواسم بدونم بعد این ک ب سن قانونی رسیدم متولد ۱۳۸۴هستم بعد سه ماه برم دفترچه پر کنم اضاف میخورم یا ن؟

    1. باران مشاوره :

      اگه دیپلم رو بعد از 18 سالگی بگیری یک سال وقت داری. اگه دیپلم رو قبل از 18 سالپی بگیری 6 ماه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: