شرایط خدمت سربازی در شهر خود

شرط خدمت در شهر خود چیست؟

645 82,907

دغدغه تمام کسانی که دفترچه اعزام به خدمت سربازی را ارسال کرده اند، محل خدمت سربازی است. بسیاری از مشمولان تمایل دارند در خصوص شرایط خدمت سربازی در شهر خود اطلاعاتی را داشته باشند.

مدت خدمت سربازی در کشور ما تقریبا دو سال است. در این مدت دو ساله شما باید در دوره آموزشی و دوره خدمت ضرورت شرکت کنید. محل خدمت سربازی جز یکی از مهمترین دغدغه های خانواده های سربازان است. در این مقاله قصد داریم در خصوص شرایط خدمت سربازی در شهر خود راهکارهایی را معرفی کنیم.

همانطور که می دانید محل خدمت سربازی پس از دوره آموزشی مشخص می شود. در صورتی که خدمت سربازی شما در شهر خودتان باشد، علاوه بر آسایش شما، دولت و ستاد کل نیروهای مسلح نیز از آن سود می برند زیرا هزینه هایی همچون تهیه غذا، اسکان و … کاهش می یابد.

اما چه عواملی باعث می شود که خدمت سربازی مشمولان گاها در نقاط دوردست از محل سکونتشان بیفتد؟

سرباز در چه صورتی در شهر خود خدمت خواهد کرد؟

در پاسخ به سوالات فوق باید گفت عواملی همچون کمبود نیرو در مرزها و نبودن پادگان در برخی از شهرها موجب می شود که گاها خدمت سربازی را در شهر و مناطقی دور از محل سکونت خود بگذرانید.

چرا در شهر خودمان سربازی را انجام نمی دهیم؟

قبل از اینکه وارد بحث چگونگی انجام سربازی در شهر خود شویم، بهتر است کمی بیشتر با نحوه تقسیم سربازی آشنا شویم. سازمان نظام وظیفه فقط در نقش اعزام کننده سرباز ها ظاهر می شود و در تقسیم بندی سرباز ها هیچ نقشی ندارد. این سازمان فقط پیگیری امور مربوط به اعزام یا معافیت سربازی و … را بر عهده دارد.

بعد از اینکه به خدمت سربازی اعزام شدید و دوره آموزشی را به اتمام رساندید باقی امور در اختیار پادگان های نظامی قرار می گیرد. سازمان وظيفه عمومی تلاش خود می کند تا آموزش سربازان در همان استان نزديک محل سكونتشان انجام شود ولی شايد در كمتر از 50 درصد اين امر تحقق پيدا كند.

اکثر پادگان های نظامی در اطراف کشور (شمال، جنوب، شرق و غرب) و مناطق مرزی مستقر هستند. تعداد پادگان هایی که در مناطق مرزی کشور قرار دارند به مراتب کمتر از نقاط دیگر است. به دلیل درخواست نیرو در پادگان های اطراف کشور و همچنین نبود پادگان با ظرفیت مناسب در یک شهر، عملا ممکن است سرباز ها در شهر خود خدمت نکنند.

علاوه بر موارد فوق این نکته را هم باید در نظر داشت که سربازان در طول خدمت باید با مواردی همچون دوری از وطن، خانواده و … آشنا شوند تا در مواقع ضروری بتوانند موثر باشند.

به طور کلی سازمان نظام وظیفه سعی دارد فاصله محل خدمت تا محل زندگی سربازان را تا حد امکان کاهش دهد.

لازم است بدانید در تقسیم بندی محل خدمت سربازان به شانس هم بستگی دارد و سربازان براساس نیاز پادگان ها به نیرو تقسیم می شوند

شرایط سربازی در شهر خود

در حالت کلی نیروهای مسلح سعی بر این دارد که خدمت سربازان به صورت بومی باشد اما این امر تا حدی قابل اجرا است. با این حال عده ای از مشمولان که دارای شرایط خاصی هستند از شانس بیشتری برای افتادن سربازی در شهر خود بهره مند می شوند.

مشمولانی که شرایط زیر را دارند بر اساس تقسیم بندی سازمان نظام وظیفه و ستاد کل نیروهای مسلح بیشترین شانس را برای سربازی در شهر خود دارند:

  • اگر دو برادر به صورت همزمان مشغول خدمت سربازی باشند، ممکن است یکی از برادرها بتواند در شهر محل سکونت خانواده خدمت کند.
  • فرزندان خانواده هایی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد باشند از تسهیلات مددجویی سربازی مثل افتادن در شهر محل سکونت یا … بهره مند می شوند.
  • در صورتی که مشمول در خانواده تک فرزند باشد شانس بیشتری برای افتادن در شهر محل سکونت خودش را دارد.
  • در صورتی که پدر فرد مشمول نظامی باشد نیز شانس خدمت در شهر خود را می تواند داشته باشد.
  • مشمولان متاهل نیز بر اساس قانون باید خدمت خود را در شهر محل سکونت همسر بگذرانند.
  • مشمولانی که یتیم هستند تا حد امکان در شهر محل سکونتشان خدمت می کنند.

حتی اگر تمام شرایط فوق را داشته باشید باز هم تضمین 100 درصدی برای سربازی در شهر خود ندارید. تقسیم سرباز بر اساس نیاز نیروهای مسلح است.

آیا تک پسر در شهر خود خدمت می کند؟

همانگونه که در شرایط خدمت سربازی در شهر خود گفتیم، یکی از شرایط تک فرزند بودن است. اگر تک فرزند هستید دقت کنید که در هنگام تکمیل دفترچه اعزام به خدمت،  به وضعیت خانوادگی و تک فرزند بودن تان اشاره کنید.

بدین ترتیب نیروهای مسلح، تقسیم سربازان تک فرزند را به نحوی انجام می دهد که حتی امکان داشته باشد آموزشی را در شهر خودشان بیفتند. البته این قانون در زمان جنگ به طور کامل اجرا می شد.

نحوه تقسیم سربازان متاهل

با توجه به قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی، خدمت سربازی مشمولان متاهل به مراتب راحت تر است. در خصوص خدمت سربازی افراد متاهل گفته بودیم که به دلیل تعهد به خانواده، تامین مخارج زندگی و … این مشمولان باید در شرایط بهتری خدمت کنند.

پس اگر متاهل هستید نحوه تقسیم سربازی شما به گونه ای انجام می شود که در شهر محل زندگی همسرتان خدمت کنید. متاهل ها می توانند با انجام خدمت سربازی در شهر محل سکونت خود همزمان با گذراندن سربازی به امورات زندگی نیز برسند.

متاهل ها معمولا کجا می افتند؟

همانطور که بارها گفتیم تقسیم بر اساس نیاز نیروهای مسلح انجام می شود. با این حال ممکن است در یک شهر پادگان با ظرفیت مناسب وجود نداشته باشد در این صورت تکلیف مشمولان متاهل آن شهر چه می شود؟

متاهل ها معمولا به نیروهای مسلحی معرفی می شوند که در همه استان ها و شهرها ساختار دارند. از نیروی انتظامی می توان به عنوان یکی از این ساختار ها یاد کرد. نیروی انتظامی در همه استان ها اعم از شهرستان ها و روستاها حضور دارد. به همین دلیل مشمولان متاهل بیشتر در نیروی انتظامی، سپاه و برخی هم در ارتش سازماندهی می شوند.

[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معافیت پزشکی اعصاب و روان همین حالا با مرکز مشاوره تلفنی باران به شماره 70703025 021 تماس حاصل نمایید.” ex_class=”fancyText_Sarbazi”]

مشاوره خدمت سربازی در شهر خود

در این مقاله شرایط گذراندن خدمت سربازی در شهر خود در اختیارتان قرار دادیم. حتی اگر تمامی شرایط قوق را داشته باشید باز هم نمی توان به طور 100 درصد پیش بینی کرد که در شهر خودتان خدمت کنید. در واقع شانس نقش مهمی در تعیین محل خدمت سربازی ایفا می کند.

با توجه به این موضوع توصیه می کنیم قبل از اینکه به سربازی اعزام شوید فکری برای محل خدمت خود بکنید. به عنوان مثال گرفتن پذیرش یک راه منطقی برای تعیین محل خدمت پس از دوران آموزشی است.

با کمک گرفتن از مشاورین مجرب مرکز مشاوره تلفنی باران می توانید با اطلاع از اقدامات لازم شانس تان برای افتادن سربازی در شهر محل سکونت یا پذیش را افزایش دهید و خدمت آسان تری داشته باشید. مرکز مشاوره تلفنی باران به شماره تلفن 70703025 021 آماده پاسخگویی و راهنمایی شما عزیزان خواهد بود.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 645 تا
  1. محمدرضا :

    سلام وقت بخیر پدر من ۷۶ سالشه و ناراحتی قلبی دارن و چار تنگی دریچه قلب شدن و مادرم ۶۵ سالشونه که یک بار سکته قلبی کردن ایا امکانش هست بتونم تو شهر خودم بیفتن چون تمام کارای پدر مادرمو من مبکنم در ضمن یک برادر بزرگتردارم که ازدواج کردن و در دسترس نیستن ممنون میشم پاسخ بدید

    1. باران مشاوره :

      مدارک ئ مستندات رو در دوره آموزشی به نیروی انسانی ارائه کنید کمی شانس دارید

  2. علی :

    سلام پدر من فوت شده و سه بردار دارم دو تاشون خدمت کردن امکانش هست خدمت در شهر خودم بیافته؟

    1. باران مشاوره :

      مدارک فوت پدر رو به نیرو انسانی تحویل دهید

  3. افشین :

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم که اگر در یکی از ارگان های محل سکونت خود پذیرش گرفته باشم چقدر احتمال داره که بعد از آموزشی در همان ارگان خدمت کنم ؟

    1. باران مشاوره :

      اگه پذیرش قطعی شده باشد تقریبا 100 درصد

  4. انصار :

    سلام وقت بخير بنده متاهلم ايا بعد از طى كردن دوره اموزشى امكانش هست توى شهر محل سكونت نيفتم؟

    1. باران مشاوره :

      بله مدارک تاهل رو به نبرو انسانی بدید

  5. یاسین :

    سلام وقت بخیر من تو اموزشی گروه ب شدم برای تتو و خود زنی ولی اومدم تو یگان گروه الف شدم
    تو یگان باز افتادم تو گروه ب عصاب روان میتونم تو شهر خودم خدمت کنم

    1. باران مشاوره :

      شانس تون برای خدمت در شهر خود متوسط هست

  6. سجاد :

    سلام وقت بخیر. من پدرم فوت کرده چندسال و برادر بزرگم ازدواج کرده و مادرم هم تنهاست و بالای شصت و نیاز به مراقبت داره. چیکار باید بکنم که در شهر خودم خدمت کنم . ممنونم

    1. باران مشاوره :

      این مدارک رو تحویل نیرو انسانی یگان بدین

  7. حبیب :

    سلام من پدر از کار افتاده هس و مادرم هم بیمار تمامی مدارک هم موجود هست یه برادر بزرگتر دارم که خدمتش رو تمام کرد آیا من می توانم کفالت بگیرم

    1. باران مشاوره :

      خیر برادر شما مانع است

  8. مجتبی :

    سلام پدرم فوت کرده چطور میتونم تو شهرم خدمت کنم

    1. باران مشاوره :

      مدارک فوت پدر رو تحویل نیرو انسانی بدین

  9. محمد :

    سلام اگه اینجا کار داشته باشی مثل مغازه داشته باشی امکانش هست تو شهر خودمون بیافتم

    1. باران مشاوره :

      برایا فتادن در شهر خودت باید بپذیرش بگیری

  10. مصطفی :

    سلام
    من پدر و مادرم طلاق گرفتند خیلی ساله و مادرم هم تحت پوشش کمیته امداد هست
    ممکنه شهر خودمون بیوفتم خدمت رو؟

    1. باران مشاوره :

      علاوه بر سربازی در شهر خود شانس معافیت هم ممکن است داشته باشید

  11. محمد :

    سلام من هنوز اقدام نکردم برای سربازی ولی پدرم و خواهر کوچیکترم هر دو عضو بهزیستی هستند ما روستا زندگی می‌کنیم میخواستم ببینم احتمال اینکه پاسگاه روستای کناری بیفتم هست یعنی میشه از طریق بهزیستی اینجا خدمت کنم به خانواده هم رسیدگی کنم تک پسر هم هستم فرزند دیگه ای نیست که بهشون رسیدگی کنه

    1. باران مشاوره :

      اگه از بهزیستی نامه بگیری شانس داری

  12. امیر :

    سلام بنده پدر و مادرم مبتلا به سرطان هستن و پدرم مشکل شدید ریوی تازگی دچار شده به صورتی که نمیتونه بدون اکسیژن نفس بکشه برادرم معاف شده و متاهل هستن و خونشچن جداس بخاطر متاهل بودن نمیتونن دائم رسیدگی کنه با استشهاد محلی و مدارک پزشکی پدر و مادرم میتونم یگانمو شهر خودم بیفتم

    1. باران مشاوره :

      بستگی به مساعدت فرمانده داره کسایی که تحت پوشش بهزیستی و … هستن دارای اولویت بالاتری نسبت به شما هستند.

  13. اصغر :

    سلام وقت بخیر
    من دیسک کمر دارم و توی دستم هم پلاتین هستش ایا امکان داره معاف بشم؟

    1. باران مشاوره :

      بخش معافیت پزشکی از طریق پلاتین را مطالعه نمایید.

  14. امیرحسین :

    سلام خسته نباشید من الان یک هفته اموزشیم مونده خودمم تک فرزندنم نمی‌دونم شهر خودم می‌افتم یانه؟

    1. باران مشاوره :

      شانس تک فرزند ها برای سربازی در شهر خود خیلی زیاد نیست.

      1. شادمهر :

        سلام من هنوز برای سربازی اقدام نکردم تک فرزند پسر هستم و یک خواهر بزرگتر هم دارم آیا امکانش هست که خدمت سربازی رو در شهر خودمون بیفتم؟!؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید

        1. باران مشاوره :

          شانس شما خیلی کمه

  15. جاسم‌گداری‌ازهرمزگان :

    سلام‌خسته‌نباشی‌‌من‌سه‌خواهردارم‌ازدواج‌کردندخودم‌۳۳سال‌دارم‌وتک‌پسرخانواده‌وپدرم‌۶۲سال‌داره‌بابیماری‌دیابت‌بینایی‌خوبی‌نداردوپدرم‌معافیت‌داره‌ایا‌شرایط‌من‌چه‌خواهدشداعزام‌میشم‌یانه‌ممنون‌میشم‌راهنماییم‌کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: