اجباری شدن دوره مهارت آموزی برای اخذ معافیت سربازی

4 1,836

در راستای هدفمند تر کردن خدمت سربازی در قالب طرح مهارت آموزی، سازمان نظام وظیفه و سایر دستگاه ها تلاش زیادی کرده اند. اهمیت دوره های مهارت آموزی به قدری زیاد است که صدور کارت پایان خدمت سربازی در سال 1401 منوط به کسب مهارت می شود.

بر اساس گفته های سردار کمالی در آینده ای نه چندان دور حتی کسانی که شرایط معاف شدن از سربازی را دارند نیز باید مهارتی کسب کنند در غیر این صورت کارت معافیت برای ایشان صادر نمی شود. در ادامه به صحبت های سردار کمالی پیرامون مهارت آموزی سربازان می پردازیم.

طرح مهارت آموزی از کجا شروع شد؟

قرارگاه مهارت آموزی در حدود دو سال پیش در راستای ضرورت مهارت آموزی سربازان تشکیل شد. هدف از قرارگاه مهارت آموزی استفاده از تمامی ظرفیت موجود در کشور برای مهارت دادن به سربازان و اعطای گواهی نامه های مهارتی است. مهارت آموزی سربازان به قدری اهمیت دارد که چندی پیش جزئیات تحصیل همزمان با خدمت سربازی نیز منتشر شد.

اجباری شدن مهارت های عمومی برای سربازان

علاوه بر مهارت های تخصصی که در ادامه ذکر خواهیم کرد همه سربازان باید پنج مهارت عمومی بگیرند. این مهارت ها به شرح زیر است.

  1. طرح مهارتی امداد و نجات
  2. طرح های کسب و کار
  3. طرح های مهارتی سبک زندگی
  4. طرح های مهارتی مالی
  5. طرح مهارت آموزی استفاده از فضای مجازی برای کسب و کار

برای اطلاعات بیشتر می توانید به معرفی طرح سرباز ماهر مراجعه کنید.

آموزش مهارت های تخصصی به سربازان

سازمان نظام وظیفه سعی کرده تا با رایزنی با دستگاه های مختلف چیزی حدود 500 مهارت تخصصی را به سربازان ارائه کند. هر سال تعداد سربازانی که دوره مهارت تخصصی می بینند بیشتر می شود به طوری که تا سال آینده 65 درصد سربازان مهارت فرا می گیرند.

در سال 1400 این درصد به 85 می رسد و در سال 1401 تمامی سربازان مهارت تخصصی دریافت می کنند. در واقع شرط صدور کارت پایان خدمت شرکت در دوره های مهارت آموزی می شود.

دوره مهارت آموزی و متقاضییان معافیت سربازی

همانطور که گفتیم در پایان سال 1401 شرط صدور کارت پایان خدمت یادگیری مهارت می باشد. این قانون هیچ اسثتنایی ندارد لذا حتی کسانی که خواهان معافیت سربازی از طریق پزشکی و سایر معافیت های خدمت سربازی هستند نیز باید مهارتی را کسب کرده باشند.

آیا مهارت آموزی صرفا مربوط به حین خدمت می شود؟

سازمان نظام وظیفه 4 سامانه مختلف را برای بحث مهارت آموزی پیش بینی کرده است. هر یک از سامانه های زیر نقش خود را در طرح مهارت آموزی سربازان ایفا می کند.

  • سامانه ماهرساز
  • سرباز ماهر
  • سامانه جامع نیروهای مسلح
  • سامانه ماهرسان

سربازان پیش از خدمت می توانند در سامانه سرباز ماهر ثبت نام کنند تا در حین خدمت بتوانند از مشوق های طرح سرباز ماهر بهره مند شوند. همچنین سامانه ماهرستان وضعیت سربازان پس از خدمت سربازی را رصد می کند. در واقع سامانه ماهرستان به نوعی یک سیستم جامعه کاریابی است که در آن سربازان مهارت دیده و کارفرماها عضو می شوند.

[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”چنانچه در این زمینه سوالی داشتید می توانید از طریق گروه مشاوران باران پاسخ سوال خود را بیابید.” ex_class=”fancyText_Sarbazi”]

5 دلیل مهم بودن مشاوره تلفنی برای مشمولین خدمت سربازی

  • با توجه به تعداد زیاد موارد معافیت در قانون از جمله کفالت، پزشکی، موارد خاص و ...، ممکن است شما دارای شرایط یکی از معافیت ها باشید اما با ناآگاهی، معافیت خود را از دست بدهید.
  • امکان مشاوره از هر نقطه و بدون نیاز به مراجعه حضوری از (به جز تعطیلات رسمی) توسط مشاورین مجرب مرکز باران (با بیش از 3 سال سابقه) دیگر مزیت مشاوره تلفنی است.
  • با توجه به اینکه ضوابط و آیین نامه ها مدام در حال تغییر است، شما را از اخرین قوانین و تبصره های معافیت نظام وظیفه سربازی آگاه می کنیم. با آگاهی از قوانین ممکن است بتوانید از امتیازات امریه، پروژه کسری خدمت و .... بهرمند شوید.
  • از همه مهمتر بی اطلاعی از قوانین و مهلت های قانونی پر کردن دفترچه، یا عمل کردن به توصیه های افراد نا آگاه می تواند منجر به از دست رفتن امتیازات و حتی جریمه شدن شما گردد.
  • جهت کسب اطلاع از خرید خدمت سربازی مطابق با آخرین آیین نامه ها (سال1400)، انواع معافیت ها و کسری ها برای خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان و آزادگان، معافیت کفالت، شرایط اخذ معافیت های پزشکی و نحوه گرفتن امریه از ارگان های دولتی و انواع کسری خدمت سربازی و هرگونه سوال تخصصی پیرامون معافیت نظام وظیفه سربازی می توانید همه روزه (به جز تعطیلات رسمی) با ما تماس بگیرید.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 4 تا
  1. محمد :

    سلام خسته نباشید این کلاس های مهارت اموزی اجباره نمیشع نرفتش

    1. باران مشاوره :

      سلام . خیر اجباری نیست. با حضور د راین کلاسها یکسری امتیازات در طول خدمت و بعد از خدمت نصییب شما خواهد شد.

  2. محسن رمضانی فرد :

    چجوری یه سرباز که یکساله فراریه ولی فقط غیبت میخوره میتونه استخدامی ارتش ثبت نام کنه

    1. باران مشاوره :

      سلام آقای رمضانی فرد
      نمی تواند این کار را کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: