امریه سربازی برای مقطع کارشناسی لغو شد

لغو امریه مقطع کارشناسی از آذر 1402

14 3,309

امریه یکی از راه های جایگزین خدمت سربازی در پادگان هاست که به مشمولان با تحصیلات عالی تعلق می گیرید. در واقع در این نوع خدمت فرد بر اساس دانش فنی به جای سربازی در پادگان، دوران خدمت خود را در سازمان های دولتی یا خصوصی به صورت مامور به انجام می رساند.

به دلیل پایین آمدن نرخ موالید در سال های اخیر با کاهش سهمیه امریه رو به رو شده ایم. به عنوان مثال در سال 98 سردار کمالی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که “سهمیه دستگاه های مختلف برای امریه به تدریج کم می شود“.

در حال حاضر خبر های بد دیگری در مورد قانون امریه سربازی به گوش می رسد.

سابقا مشمولان فارغ التحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری می توانستند امریه سربازی بگیرند و به ندرت با دیپلم یا فوق دیپلم هم فرصت امریه سربازی فراهم می شد. اما با توجه به دستورالعمل جدید ستاد کل نیرو های مسلح قرار شده تغییراتی در نحوه جذب مشمولان امریه و مدرک تحصیلی صورت گرفت بگیرد.

 امریه مقطع کارشناسی منتفی شد

به گزارش باران مشاوره به نقل از خبرگزاری فارس، پیرو ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، فارغ‌التحصیلان پسر مقطع کارشناسی که تاریخ اعزام به خدمت سربازی آن‌ها از آذر 1402 به بعد است، امکان بهره‌مندی از تسهیلات نظام وظیفه امریه در تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های دارای سهمیه را نخواهند داشت؛

این یعنی از این تاریخ به بعد، هیچ فارغ‌التحصیلی با مدرک کارشناسی نمی‌تواند سربازی خود را به صورت امریه بگذراند.

این در حالی است که تا پیش از این، طرح موسوم به طرح «سرباز فناور» در معاونت علمی و فناوری، به افراد کلیدی و حائز شرایط که در شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند، این امکان را می‌داد که دوره سربازی خود را به عنوان امریه در همان شرکت بگذرانند. این طرح به دنبال آن است که افرادی که روی محصول دانش‌بنیان شرکت کار می‌کنند و در تولید این محصولات نقش کلیدی دارند شرکت را ترک نکنند و فعالیت دانش‌بنیان با اختلال مواجه نشود.

در اوایل سال جاری نیز روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌ جمهور، خبر از افزایش سهمیه شرکت‌های دانش‌بنیان به 10 هزار نفر در سال، با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح داد؛ اما چندی بعد، با پیگیری خبرگزاری فارس معلوم شد که این افزایش ظرفیت محقق نشده است.

با این حال طبق ابلاغیه جدید، ستاد کل نیروهای مسلح از اعزام آذر ۱۴۰۲ سهمیه بهره‌مندی از تسهیلات نظام وظیفه امریه را برای مقطع تحصیلی کارشناسی بسته است و این اقدام، در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، به نوعی متناقض با افزایش ظرفیتی است که موافقت‌نامه آن را با معاونت علمی و فناوری امضا کرده است.

از آن طرف، رضا اسدی‌فرد، معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در پیام‌رسان بومی «ویراستی» در پاسخ به یک کاربر نوشت: «در جلسه‌ای که اخیراً آقای دکتر دهقانی با سردار باقری داشتند، این موضوع پیگیری شد و بعد از آن گزارش توجیهی در مورد ضرورت حفظ ظرفیت امریه کارشناسی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شد. خیلی امید داریم این مشکل حل شود.»

دستور ستاد کل برای رفع موانع امریه دانش بنیان ها

طبق گفته سردار موسی کمالی، مشاور ستاد کل نیروهای مسلح، سرلشکر باقری دستور داده این موضوع با همکاری معاون علمی رئیس جمهور ظرف ده روز بررسی و مشکل را برطرف کنند.

جذب امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان تا پیش از این نیز با سخت‌گیری و کمبود ظرفیت دنبال بود، حال با این ابلاغیه دشوارتر نیز می‌شود. به همین خاطر لازم است تا اقدامات حمایتی و تسهیل‌کننده جهت افزایش ظرفیت و همچنین جذب امریه در این شرکت‌ها انجام شود تا گام‌های مثبتی هم در جهت افزایش فعالیت‌های دانش‌بنیانی و هم اشتغال نخبگان و استفاده از استعدادهای آن‌ها صورت گیرد.

توجه: مشمولان عزیز توجه داشته باشید هر خبر جدیدی در مورد ظرفیت امریه مقطع کارشناسی به دست ما برسد از در ادامه همین خبر به شما دوستان اطلاع رسانی می کنیم.

مجوز امریه لیسانس برای شرکت های دانش بنیان

به گزارش بران مشاوره به نقل از اقتصاد آنلاین، در تاریخ 20 مهر 1402، حسین زاهدی – معاون اجتماعی و سخنگوی سازمان وظیفه عمومی فراجا اظهار داشت: مشمولان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی و بالاتر می توانند از امریه خدمت سربازی در شرکت های دانش بنیان بهره مند شوند .

بنابر اعلام پایگاه خبری پلیس، وی گفت: لغو سهمیه امریه شرکت های دانش بنیان برای مشمولان دارای مدرک کارشناسی صحت ندارد و برابر روال قبل و با تایید معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و ستاد کل نیروهای مسلح اختصاص سرباز امریه دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در شرکت های دانش بنیان در چارچوب ضوابط جاری همچنان استمرار دارد .

همچنین بخوانید: امریه شرکت های دانش بنیان

5 دلیل مهم بودن مشاوره تلفنی برای مشمولین خدمت سربازی

  • با توجه به تعداد زیاد موارد معافیت در قانون از جمله کفالت، پزشکی، موارد خاص و ...، ممکن است شما دارای شرایط یکی از معافیت ها باشید اما با ناآگاهی، معافیت خود را از دست بدهید.
  • امکان مشاوره از هر نقطه و بدون نیاز به مراجعه حضوری از (به جز تعطیلات رسمی) توسط مشاورین مجرب مرکز باران (با بیش از 3 سال سابقه) دیگر مزیت مشاوره تلفنی است.
  • با توجه به اینکه ضوابط و آیین نامه ها مدام در حال تغییر است، شما را از اخرین قوانین و تبصره های معافیت نظام وظیفه سربازی آگاه می کنیم. با آگاهی از قوانین ممکن است بتوانید از امتیازات امریه، پروژه کسری خدمت و .... بهرمند شوید.
  • از همه مهمتر بی اطلاعی از قوانین و مهلت های قانونی پر کردن دفترچه، یا عمل کردن به توصیه های افراد نا آگاه می تواند منجر به از دست رفتن امتیازات و حتی جریمه شدن شما گردد.
  • جهت کسب اطلاع از خرید خدمت سربازی مطابق با آخرین آیین نامه ها (سال1400)، انواع معافیت ها و کسری ها برای خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان، رزمندگان و آزادگان، معافیت کفالت، شرایط اخذ معافیت های پزشکی و نحوه گرفتن امریه از ارگان های دولتی و انواع کسری خدمت سربازی و هرگونه سوال تخصصی پیرامون معافیت نظام وظیفه سربازی می توانید همه روزه (به جز تعطیلات رسمی) با ما تماس بگیرید.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

91301051 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 14 تا
  1. کیا :

    سلام ی سوال یعنی شکرت نفتم دیگه با لیسانس امریه نمیگیره؟
    بعد میشه از طریق خاتم رفت شرکت نفت؟

    1. باران مشاوره :

      فعلا لغو امریه خیلی جدی دنبال نمیشه و سازمان ها جداگانه دارن برای لیسانس رایزنی می کنن. تا فراخوان نیاد نمیشه فهمید. اینجا رو با آخرین فراخوان به روز می کنیم.
      امریه وزارت نفت

  2. قاسم :

    سلام ببخشید نوشته بودید در حال رایزنی هستن شما از سازمان ها پرسیدین؟

    1. باران مشاوره :

      بله از بعضی سازمان ها پرس و جو کردیم

  3. امید :

    سلام و عرض ادب ببخشید یک سوال شما نوشتید در حال رایزنی هستن شما از کجا میدونید چون هیچ جا نزاشتن خبرش را میشه در حد حرف یوده و اصلا اجرا نشه این قانون

    1. باران مشاوره :

      منبع خبر رو ابتدا خبر درج کردیم

  4. محمد :

    سلام ببخشید این که گفتید دانش بنیان و مراکز نظامی تایید شده یعنی واسه همیشه تایید شده یا نه فعلا واسه مدت کوتاه
    و سرباز معلمی که تیر سال دیگه هست احتمالش چند درصده که بگیرن چون ما ۴سال درس خوندیم به این امید خدا نکه این کارو بکنن زندگیمون خراب میشه به نظرتون امیدی هست خیلی ممنون بابت سایت خوبتون

    1. باران مشاوره :

      حمید جان ما ارگان نظامی نیستیم برای همین قادر به درصد دادن و … نیستیم. سازمان ها برای امریه لیسانس در حال رایطنی هستن. به نظر شخص من اموزش پرورش به احتمال زیاد بتونه با لیسانس امریه بگیره

  5. عرفان :

    سلام،آیا امریه های خود آذر ماه هم برای مقطع کارشناسی لغو میشود؟یا این قانون از دی ماه اجرایی میشود؟

    1. باران مشاوره :

      فعلا سازمان های مختلف در حال رایزنی با ستاد کل هستن برای همین باید صبر کنیم تا اخبار تکمیلی منتشر بشه

  6. صابر :

    میگن این خبر صحت نداره درسته؟

    1. باران مشاوره :

      سازمان های مختلف در حال رایزنی هستن فعلا امریه دانش بنیان و برخی مراکز نظامی تایید شده سایر سازمان ها هم در حال مذاکره هستن

    2. علی :

      ببخشید امریه نظامی شامل کدام میشه
      ببخشید امکان داره لغو نشه؟
      ایا سپاه خاتم الانبیا که پذیرش هست شامل این قانون میشه؟

      1. باران مشاوره :

        قرارگاه خاتم هنوز با لیسانس می گیره. امریه نظامی مثل قرارگاه خاتم هست. ظاهرا سازمان ها دارن رایزتی می کنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: