مدارک مورد نیاز برای توجیه غیبت سربازی

مدارک لازم جهت توجیه غیبت خدمت سربازی چیست؟

306 28,574

بسیاری از مواقع فرد مشمول به دلیل پیامدهای ناخواسته مجبور به غیبت اولیه نظام وظیفه می شوند. برخی از دلایل باعث بخشودگی غیبت می شود اما مشروط بر آنکه مدارک مورد نیاز برای توجیه غیبت سربازی را بتوانید به درستی تهیه و ارائه دهید.

برای آشنایی با روش های توجیه کردن غیبت سربازی می توانید مقاله شرایط توجیه غیبت سربازی را مطالعه نمایید.

توجیه غیبت سربازی کار دشواری نیست. در صورتی که فرد مشمول بدلیل بروز برخی مشکلات و بلایا نتواند در موعد مقرر، برای اعزام به خدمت سربازی و یا رسیدگی به وضعیت نظام وظیفه خود اقدام کند، به راحتی با ارائه مدارک و مستندات لازم می تواند غیبت خود را موجه کند. در صورتی که فرد مشمول با غیبت اولیه نسبت خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کند، نمی تواند از تسهیلات سربازی همچون: کسری خدمت ایثارگری، کسری خدمت بسیج، انواع معافیت ایثارگری، معافیت کفالت، امریه سربازی و … بهره مند شود. تنها نوع معافیتی که با وجود داشتن غیبت می تواند به فرد مشمول تعلق بگیرد، معافیت پزشکی است.

مدارک مورد نیاز برای توجیه غیبت سربازی

مدارک و مستندات مربوط به موارد موجه برای توجیه غیبت مشمولان نظام وظیفه به شرح زیر می باشد:

  • در صورتی که فرد مشمول غیبت کند و در طول مدت غیبت وی، پدر یا برادر بالای 18 سالش، نیازمند به مراقبت باشند، با تایید شورای پزشکی غیبت فرد مشمول موجه می شود. در صورتی که پدر یا برادر فرد مشمول به دلیل بیماری فوت کنند، با تأیید بیماری و نیازمند بودن آنان به مراقبت قبل از فوت توسط شورای پزشکی، غیبت فرد مشمول در مدت مراقبت از آنان موجه می باشد. به شما توصیه می کنیم مقاله مراقبت پدر یا برادر بالای 18 سال را بخوانید.
  •  استعلام از سازمان تأمین اجتماعی محل مبنی بر عدم دریافت مستمری پدر و یا مادر.
  • انجام تحقیقات از شورای اسلامی محل سکونت توسط پلیس اطلاعات یا کلانتری محل مبنی بر صحت سرپرستی و امرار معاش خانواده توسط فرد مشمول.
[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدارک مورد نیاز برای توجیه غیبت سربازی همین حالا با مرکز مشاوره تلفنی باران به شماره 70703025 021 تماس حاصل نمایید.” ex_class=”fancyText_Sarbazi”]

مدارک پزشکی برای توجیه غیبت سربازی

  • مدارک مربوط به اقدامات پاراکلینیکی مراکز درمانی دانشگاه ها و یا نیروهای مسلح مانند نتیجه آزمایشات رادیوگرافی ها، رادیولوژی ها، آندوسکپی ها، سونوگرافی ها، سیتی اسکن ها، MRI و … که شرح بر بیماری یا صدمات وارده به فرد مشمول داشته و همچنین مورد تأیید پزشک معتمد بهداری فرماندهی انتظامی استان قرار بگیرد.
  • گواهی های صادره از مراکز درمانی و بیمارستان ها به همراه رونوشت خلاصه پرونده بیمارستانی مبنی بر بیماری و بستری بودن فرد مشمول یا همسر یا فرزند او با تأیید پزشک معتمد بهداری فرماندهی انتظامی استان.

حتما بخوانید: استعلام غیبت سربازی

مدارک گواهی فوت برای توجیه غیبت سربازی

  • گواهی فوت صادره از ثبت احوال در خصوص فوت یکی از بستگان درجه یک فرد مشمول (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر و پدر یا مادر همسر).

مدارک از سازمان آتش نشانی برای توجیه غیبت سربازی

  • گواهی صادره از سازمان آتش نشانی محل مبنی بر ایجاد خسارت مالی به مشمول یا اعضای درجه یک خانواده و همچنین پدر یا مادر همسر او بر اثر بروز حوادثی مانند آتش سوزی و انفجار.

مدارک پزشکی قانونی برای توجیه غیبت سربازی

  • گواهی صادره از مراجع قضایی(پزشکی قانونی) و نیروی انتظامی محل مبنی بر وارد آمدن خسارات جسمی و روحی به فرد مشمول یا اعضای درجه یک خانواده و همچنین پدر یا مادر همسر ایشان بر اثر تصادف شدید اتومبیل (جرحی و فوتی) و یا حوادث مشابه مانند سقوط هواپیما، حوادث مربوط به قطار و …
  • استعلام از مراکز درمانی و بهداشتی یا پزشکی قانونی معتبر و همچنین تأیید مراجع انتظامی محل، مبنی بر اعتیاد شدید پدر یا سرپرست دیگر خانواده.مدارک توجیه غیبت سربازی | باران مشاوره 70703025 021

بالایای طبیعی برای توجیه غیبت سربازی

  • گواهی صادره از بخشداری یا فرمانداری محل مبنی بر وارد آمدن خسارت جسمی، مالی و روحی به مشمول یا اعضای درجه یک خانواده وی و همچنین پدر یا مادر همسر به دلیل زلزله، سیل و طوفان و …

گواهی برای توجیه غیبت سربازی

  • گواهی صادره از بالاترین مقام اجرایی و اداری مراکز آموزش عالی و دانشگاهی وابسته به وزارت علوم، وزارت بهداشت، حوزه علمیه و آموزش و پرورش در مراکز شهرستان ها در خصوص چگونگی بروز مشکلات اداری در زمینه عدم اعلام به موقع آخرین وضعیت تحصیلی دانشجویان و طلاب و دانش آموزان به سازمان نظام وظیفه.
  • گواهی صادر شده از نیروی انسانی سازمان های بکارگیرنده مشمولان متعهد خدمت و همچنین نیروی انسانی نیروهای مسلح در زمینه چگونگی و نحوه بروز اشکالات اداری در خصوص عدم اعلام به موقع وضعیت خدمتی مشمولان به کارگرفته شده یا رها شده از خدمت.

مدارک مراجع قضایی برای توجیه غیبت سربازی

  • رونوشت از دادنامه و حکم صادره از مراجع قضایی درباره طلاق غیابی مادر به دلیل حبس، مفقودالاثر بودن یا اعتیاد شدید همسر مادر (پدر یا شوهر بعدی مادر).
  • رونوشت حکم صادره از مراجع قضایی صادر کننده حکم در خصوص توقیف یا در حبس بودن فرد مشمول و یا در حبس بودن، غایب، مفقودالاثر بودن پدر یا سرپرست دیگر خانواده با ذکر تاریخ شروع و پایان محکومیت.
  • برگه تحقیقات محلی کلانتری محل سکونت در خصوص شروع اختلاف مشمول با همسرش و یا مادر مشمول با همسرش و یا دادنامه و برگه های احضاریه صادره از مراجع قضایی در این رابطه.

مدارک ثبت احول برای توجیه غیبت سربازی

  • عقدنامه یا طلاقنامه و شناسنامه های فرد مشمول و همسرش.
  • استعلام از ثبت احوال و یا ثبت اسناد در خصوص صحت سابقه ازدواج یا طلاق در خصوص فرد مشمول نظام وظیفه و یا اعضای درجه یک خانواده او.

مدارک بهریستی برای توجیه غیبت سربازی

  • گواهی صادره از کمیته امداد یا بهزیستی استان محل سکونت مبنی بر تحت پوشش بودن اعضای درجه یک خانواده.
  • گواهی صادره از سازمان بهزیستی استان مبنی بر معلولیت اعضای درجه یک خانواده به همراه ذکر تاریخ معلولیت.
  • گواهی صادره به امضاء فرد مسئول اداره پست شهرستان محل سکونت فرد مشمول، مبنی بر عدم تحویل به موقع مرسوله به فرد مشمول با ذکر دلایل منطقی و قابل قبول.
  • گواهی صادره به امضاء مسئول دفتر خدمات الکترنیک انتظامی (پلیس+10) مبنی بر قطعی شبکه ارتباطی و عدم امکان ثبت درخواست مشمول در آخرین روز مهلت معرفی با تأیید مدیر سیستم فاوای شهرستان.

لزوم مشاوره سربازی

قوانین نظام وظیفه دارای پیچیدگی های بسیاری است.گاهی بسیاری از مشمولان به دلیل عدم آگاهی از این قوانین، حقشان از بین رفته است. از این روپیشنهاد می کنیم به منظور انجام درست امور مربوط به سربازی و نظام وظیفه حتما با یک مشاور مجرب در زمینه سربازی مشورت نمایید. گروه مشاوران باران با بهره گیری از مشاوران مجرب در زمینه نظام وظیفه آماده ارائه راه کارهای مناسب می باشد.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 306 تا
  1. محمدرضا :

    سلام من ۳۲سال دارم پدرم ۱۰ساله فوت کرده ومادروخواهرم تحت پوشش هستندازوقتی پدرم فوت شدمن هم زنوبچه داشتم هم کمک حال مادروخواهرمم نتونستم به خدمت برم حالامیخواستم بدونم ایامادرم میتونه درخواست معافیت برای من بده

    1. باران مشاوره :

      به غایب فقط معافیت ایثارگری یا پزشکی می دهند

  2. محمد :

    سلام من من شش ماه غيبت پشت دفترچه اي دارم و الانم شش ماهه ك سربازم،پدر بنده سال ٩٩همون موقعي ك من مشمول سربازي شدم سكته مغزي كردن ك ديگه من مجبور شدم ازش مراقبت كنم و از طرفي هفتاد سالشه و تحت پوشش كميته امداده ايا ميشه غيبتمو توجيه كنم؟

    1. باران مشاوره :

      محمد جان توجیه شش ماه غیبت بسیار سخت است مگر اینکه کمینه با شما همکاری کند

  3. حسین حسنی آباد :

    سلام من پاسداربودم ومردادامسال بازخرید شدم ۶ماه غیبت خوردم باید چیکارکنم

  4. محمد :

    سلام من دو دلیل واسه توجیه غیبت خودم دارم…یکی اینکه پدر و مادرم سال 90 از هم جدا شدن…دوم هم پدرم از سال 98 تا 1400 زندان بودن و بنده اعزامی خرداد 1400 هستم با شش ماه اضاف در صورتی که باید سال ۹۹ اعزام میشدم آیا راهی هست که بتونم غیبت خودم رو توجیه کنم؟

    1. باران مشاوره :

      محمد جان توجیه غیبت اگه از چند ماه بیشتر باشه کار خیلی سختی هست

  5. Farzin :

    سلام ،ببخشید بنده یک سال غیبت سربازی دارم و بنده پرولاپس دریچه میترال و نشت مایع مغزی نخاعی در ستون مهره هام دارم.آیا میتونم غیبتم رو توجیه کنم و چون با برادرم در یک زمان برای سربازی اقدام میکنیم از قانون دو برادری استفاده کنیم و تا پایان خدمت اون من سربازی نرم؟؟

    1. باران مشاوره :

      فرزین جان شما باید با قانون دو برادری خدمتت رو تعویق می نداختی با این قانون غیبت توجیه نمیشه

  6. محمد :

    سلام وقت بخیر
    من تا 2شهریور معافیت تحصیلی داشتم
    25 مرداد مچ پام شکست و تا آخر شهریور داخل گچ بود، 4مهر اقدام کردم برای رفتن به سربازی، کاربر پلیس +10 بهم گفت 3ماه اضافه خوردم، من این تاخیر رو میتونم با شکستگی مچ پا توجیه کنم؟

    1. باران مشاوره :

      بله می توانید

  7. امیرحسین کاظمی :

    سلام من در حال گزینش نیروی انتظامی هستم داشتم می خوندم واسه آزمون استخدامی اصلا هیچ اطلاعی هم از خدمت سربازی نداشتم یعنی اینکه نمی دونستم باید حتمادفترچه رو پست کنم رفتم گزینش واسه کارای بعدیم بهم گفتن برو دفترچه پست کن وقتی رفتم کاراش و انجام دادم دیدم که 90 روز برام اضافه خدمت زدن بهم گفتن برو برگ توجیه خدمت بیار الان نمی دونم باید چکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. باران مشاوره :

      سلام
      غیبت داری و باید بتونی توجیهش کنی
      به این راحتی هم توجیه نمیشه
      اگر توجیه نکنی استخدام نمیکنن

  8. سجاد :

    سلام من تا 31شهریور سال 1401 معافیت تحصیلی داشتم
    دیروز 4مهر که رفتم برای اعزام به خدمت اقدام کنم به من گفتن برای همین 4روز تاخیر در معرفی خودت، 3ماه اضافه خدمت ثبت شده واست، من یکماه پیش در اثر حادثه رباط صلیبی جفت زانوهام پاره شده، چجوری میتونم غیبت در معرفی خودم رو توجیه کنم؟
    فقط عکس mri کافیه یا باید دکتر گواهی بده بهم؟

    1. باران مشاوره :

      سلام
      مدارک پزشکی و گواهی بستری شدن و عملتو ارائه بده
      اگه تشخیص بدن که نمیتونستی به موقع خودتو معرفی کنی توجیه میکنن
      ولی در کل خیلی سخت گیری میکنن و راحت نمیپذیرن

  9. علیرضا :

    سلام من پارسال تخصص قبول شدم و الان در حال تحصیل هستم.متوجه شدم که دانشگاه به نظام وظیفه این مسئله رو اعلام نکرده.از طرفی هنوز کارهای اداری فارغ التحصیلیم در دوره عمومی انجام نشده و از دیروز غیبت داره برام رد میشه.چه کاری میتونم انجام بدم؟

    1. باران مشاوره :

      سلام
      اگه غیبت خوردنت بخاطر کوتاهی دانشگاه در اعلام ثبت نام شما به نظام وظیفس باید از دانشگاه نامه ببری و غیبت رو پاک کنی

  10. دانیال :

    سلام من سرباز هستم
    امدم مرخصی قرار بود جراحی فک انجام بدم باتوجه به شرایطی که پیش امد مرخصی استحقاقیم تموم شد و من بعد از سه روز جراحی انجام دادم حالا رفتم بیمارستان ارتش میگه این سه روز غیبت بودی وبهت استعلاجی تعلق نمیگیره
    از این ورم نمی تونم برم پادگان بخاطر جراحی بعد به فرمانده گفتم تمدید کنه قبول نکرد و برام مرخصی تمدید نکرد
    حالا به نظر شما چیکار کنم ؟
    فرمانده به هیچ وجه تمدید نمی کنه
    بیمارستان ارتش هم میگه باید تمدید کنی وگرنه کاری نمیشه انجام داد
    الان من چیکار کنم ؟
    ممنون از سایت خوبتون

    1. باران مشاوره :

      سلام.شما باید بر اساس زمان مجاز مرخصی تون اقدام میکردین.چاره ای جز گرفتن موافقت از فرمانده یگانتون یا سلسله مراتب ایشون نخواهید داشت.

  11. حسین :

    سلام من پدرم عضو کمیته امداده و بیماری چسبندگی روده داره
    اگه نامه از کار افتادگی بگیرم میتونم معافیت بگیرم تک پسرم و خواهر بزرگ تر دارم به دلیل مشکلات مالی نتونستم خدمت برم و یه مقدار غیبت دارم
    میشه معافیت گرفت ؟؟

    1. باران مشاوره :

      سلام.خیر غیبت شما ممانعت ایجاد میکند.در ضمن بیماری پدرتون باید به حدی باشد که در کمیسیون پزشکی نظام وظیفه نیازمند مراقبت تشخیص داده شود.از کار افتادگی ملاکی برای نیلزمند مراقبت بودن نیست.

  12. Majid :

    سلام من ورودی ترم مهر 96 کارشناسی هستم و تا 5 سال یعنی 31 شهریور 1401 معافیت هست برام و چون 7 ترمه و زود تموم کردم نمی‌دونستم الان غیبت خوردم چون داخل سایت سخا هم که دیدم برام زده بود تا 31 شهریور 1401 معافیت دارم و الان ارشد قبول شدم و رفتم ثبت نام کنم گفت غیبت خوزدبن و نمیشه الان باید من که نمی‌دونستم و میخوام ادامه تحصیل بدم و بطور کلی 5 سال معافیتم تموم نشده باید چیکار کنم ؟؟؟؟!!! تکلیفم چیه ؟؟؟!!! کجا برم ؟!! آیا راهی هست که رفع غیبت و توجیه غیبت بشه و بتونم معافیت تحصیلی ام بدون غیبت تمدید بسه که بتونم از ترم مهر امسال ارشد بخونم ؟!!! لطفا رود جواب بدید و کمکم کنید 😭😭😭😭😭😭

    1. باران مشاوره :

      سلام
      شما تا 5 سال فرصت داری لیسانس بگیری
      این معنیش این نیست که اگه 3.5 ساله تموم کردی 1.5 سال بتونی خدمت نری

      توی هر مدتی که درستو تموم کنی فرقی نداره. از تاریخ فراغت از تحصیلت 1 سال وقت داری برای اعزام

  13. لطفی :

    سلام، من اتباع بودم و طبق بند ۵ ماده ۹۷۶، شناسنامه گرفتم، شناسنامه‌م ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ صادر شد و دیر به دستم رسید و تا مدارکم رو توی دانشگاه عوض کنم کمی طول کشید، حالا میخوام برم پلیس +۱۰ تا معافیت تحصیلی بگیرم میگه تو سامانه سخا کد ملی‌ت پیدا نمیشه، از اداره گذرنامه شهرم پیگیری کردم و نامه زدن و گفتن جوابش تا یک الی دو هفته دیگه میاد، و از ۱۹ شهریور که ۶ ماه مهلتم باشه رد میشه، میخواستم اول بدونم که اگه غیبت بخورم میشه همچنان معافیت تحصیلی گرفت؟ و اینکه آیا میشه با استناد همین وضعیت که تو سامانه سخا کد‌ملی‌ من پیدا نمیشد توجیه کنم؟ یا اینکه از دانشگاهم نامه ای بگیرم که توش ذکر شده باشه که من خیلی وقته دانشجویم و تازه شناسنامه‌م اومده و ایرانی شدم و توجیه بشه وضعیتم؟

    1. باران مشاوره :

      سلام
      اگه کارت طول بکشه برات غیبت می زنن مگه اینکه دانشگاه رسما اعلام کنه بدلایل فنی یا اداری نتونسته کار شما رو به موقع انجام بده.
      کد ملی اتباع برای ثبت نام دانشگاه ده تا 9 هست
      امتحان کنید ببینید اینجام جواب میده یا خیر

      1. لطفی :

        من کد ملی دارم الان، ولی توی سامانه سخا میگه پیدا نمیشه
        اگه غیبت بخورم امکانش هست که معافیتم رو بعدش بگیرم؟

        1. باران مشاوره :

          اگه بپذیرن که غیبت خوردنت بدلیل اشکالات سیستمی بوده موجه می کنن و میتونی برای معافیت اقدام کنی

  14. سحر :

    سلام برادر من حدود ۹ ماه غیبت داره تک پسر خانواده ست و هزینه های خانواده رو دوشش بوده و حتی از دانشگاه انصراف داده…استشهاد تهیه کردیم و امام جمعه مهر امضا زد ک برادرم درحال کار کردن و تامین نیازی های زندگی بوده.. میشه غیبت شو توجیه کرد؟؟؟

    1. باران مشاوره :

      سلام
      با این دلایل توجیه نمیشه

  15. Saeedmosavi :

    سلام من 40 روز غیبت دارم و آقام جانبازه و مادرم پوکی استخوان و فشار خون داره بنظرتون با مدارکشون میتونم این 40روز و توجیه میکنن؟

    1. باران مشاوره :

      سلام.خیر این موارد بعنوان توجیه غیبت سربازی محسوب نمی گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: