طرح سرباز ماهر

شرایط عضویت در سامانه ماهر و مزایای طرح مهارت آموزی سربازی چیست؟

49 6,753

دیدگاه منفی اغلب پسران به سربازی و اتلاف وقت دانستن دو سال خدمت سربازی، مسئولان را بر آن داشت تا این مدت را به دوران مفیدتری تبدیل کنند. بنابراین قرارگاه مهارت آموزی کارکنان و سربازان وظیفه به دستور ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت رهبر تصمیم گرفت برای سربازان دوره های مهارت آموزی برگزار و به آن ها مدرک ارائه کند.

این طرح که در ابتدا مورد حمایت برخی از وزارت خانه ها و سازمان ها بود، از 31 اردیبهشت ماه سال 1401 به صورت جدی در تمامی یگان های کشور در حال اجراست. در هر استان با توجه به توانمندی آموزشگاه های فنی و حرفه ای موجود مهارت های اساسی به سربازان آموزش داده شده و مدرک معتبر برای آنان صادر می گردد.

برای تشویق مشمولان سربازی به ثبت نام در دوره های مهارت آموزی مشوق هایی نیز در نظر گرفته شده است. یکی از این مشوق ها کسری خدمت است. در این مقاله علاوه بر پاسخ سوالات زیر، صفر تا صد مهارت آموزی را برایتان شرح می دهیم.

طرح مهارت آموزی سربازان یا همان سرباز ماهر از سال 96 آغاز به کار کرد. در سال 97 این طرح با جدیت بیشتری پیگیری شد تا جایی که قرار شد کسری بسیج و… در آینده فقط به سربازان مهارت دیده داده شود!!!

به طور خلاصه در طرح مهارت آموزی قرار است سرباز ها مهارت فنی یاد بگیرند تا در آینده بتوانند راحت تر شغل پیدا کنند.

سرباز ماهر چیست؟

سرباز ماهر نام طرحی است که تلاش دارد با آموزش های فنی و حرفه ای و ارائه مدرک به سربازان، آن ها را برای آموختن حرفه و ورود به بازار کار یاری کند. هدف دیگر این طرح استفاده بهینه از ظرفیت سربازان است.

در این طرح سربازان بر اساس سطح سواد، رشته تحصیلی و مهارت های خود طبقه بندی و در یگان مربوط مستقر خواهند شد. آن ها آموزش عمومی، آموزش‌های اجتماعی و آموزش‌های تخصصی را می گذرانند.

در پایان سال 1401، یادگیری مهارت، شرط صدور کارت پایان خدمت خواهد بود. سربازانی که معافیت پزشکی دارند یا از دیگر معافیت های خدمت استفاده کرده اند نیز باید مهارت بیاموزند و این قانون بلااستثناست.

ایده طرح از ماهر از کجا شروع شد؟

وقتی اسم برنامه های اضافی در سربازی می آید همه سربازان شروع به شکایت می کنند. اما در مورد طرح سرباز ماهر همه چیز متفاوت است.

پسرها بعد از اخذ دیپلم یک سال فرصت دارند در دانشگاه ثبت نام کنند در غیر این صورت باید به سربازی اعزام شوند. یکی از مهمترین دغدغه های مشمولان پیدا کردن شغل و درآمد پس از اتمام خدمت است.

نوجوانان به دلیل اشتغال به تحصیل، کم تر به این امر اقدام می کنند. این نوجوانان در صورتی که راغب به ادامه تحصیل نباشند، باید به خدمت سربازی بروند و پس از پایان خدمت مسلماً برای یافتن شغل با مشکل روبرو خواهند شد.

البته تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی نیز با توجه به رشته تحصیلی به جهت فراگیری یک سری مطالب تئوری از آموختن مهارت محروم می شوند. بنابراین نمی توان در تمام زمینه ها، دانشگاه را بستری برای مهارت آموزی در نظر گرفت.

بعضی از پسرها هم بعد از تحصیل وارد بازار کار می شوند. این گروه معمولا تمایلی به سرباز شدن ندارند زیرا فکر می کنند سربازی باعث می شود از بازار کار فاصله بگیرند و پس از ترخیص شدن از خدمت از بازار کار عقب افتاده اند.

سرانجام سازمان نظام وظیفه با همراهی سازمان فنی و حرفه ای برای حل این مشکل دست به کار شدند و طرح مهارت آموزی کلید خورد. 

سامانه سرباز ماهر

برای شرکت در طرح مهارت آموزی باید به سامانه اینترنتی سرباز ماهر رجوع کنید و نیاز به هیچ گونه مراجعه حضوری نیست. حتماً نیاز نیست به سن مشمولیت برسید، از 15 سالگی می توانید اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنید. یادتان باشد که نهایتا تا 45 روز قبل از اعزام به خدمت باید ثبت نام خود را انجام داده باشید.

به این ترتیب می توانید به جمع آوری امتیاز بپردازید و از مشوق هایی مانند انتخاب شهر دوران خدمت و بخشش غیبت استفاده کنید.

کار این سامانه قبل از خدمت شروع می شود و تا پایان دوره خدمت ادامه دارد. سامانه ماهر اطلاعات مربوط به دوره های مهارتی کسب شده شما را در فضای وب نگهداری می کند.

آدرس اینترنتی سامانه سرباز ماهر https://smaher.ir می باشد.

سامانه ماهر پس از جمع آوری اطلاعات، آن را به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال می کند. بدین ترتیب زمانی که به سربازی اعزام می شوید تخصص و توانایی های شما به دستگاه ها و سازمان ها معرفی می شود تا هم خدمت تخصصی تری داشته باشید هم مهارت های شما تقویت شود. در حال حاضر این سامانه حدود 512 مهارت را در بر می گیرد.

شما می توانید سه سال قبل از خدمت به آموختن مهارت و دریافت مدرک مورد تأیید سازمان نظام وظیفه بپردازید. به این ترتیب زمان خدمت سربازی براساس مهارت آموخته شده برای محل و نحوه خدمت شما تصمیم گیری می شود.

مشوق های طرح سرباز ماهر

برای جذاب تر کردن طرح مهارت آموزی قرار شده تا سربازان مهارت دیده از امتیازاتی بهره مند شوند. پس از ثبت اطلاعاتتان در سامانه ماهر، کارشناسان شما را ارزیابی می کنند و امتیازی به شما تعلق می گیرد.

بر اساس امتیازی که گرفته اید می توانید از مشوق های قبل از خدمت، حین خدمت یا بعد از خدمت سامانه ماهر استفاده کنید. قرار است سالانه حدود 20 هزار سرباز مشوق دریافت کنند.

اینفوگرافیک مشوق های طرح مهارت آموزی سرباز ماهر

مشوق های طرح مهارت آموزی سربازی

1) کسری خدمت مهارت آموزی

  • از مهرماه سال 1402 قرار شد کسری یک ماهه مهارت به سربازان داده شود. این کسری شامل سربازانی می شود که یکی از 600 مهارت اعلام شده را قبل از اعزام کسب کرده باشند.

2) انتخاب سازمان محل خدمت

  • شما می توانید سازمان محل خدمت خود (نیروی هوایی، دریایی، سپاه، ارتش و… ) را انتخاب کنید.

3) خدمت سربازی در شهر مورد علاقه

  • علاوه بر نیرو می توانید شهر محل خدمت خود را انتخاب کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به خدمت سربازی در شهر خود رجوع کنید.

4) امتیاز برای پذیرش امریه

5) بخشش اضافه خدمت

  • در حال حاضر فرمانده ها بر اساس طرح میثاق 6 می توانند اضافه خدمت دفترچه ای سربازان را ببخشند. بخشودگی غیبت دفترچه ای کسانی که با تأخیر حداکثر سه ماهه خود را معرفی کرده اند، یکی دیگر از مشوق های پیش از خدمت است.

6) تسهیل در جا به جایی تاریخ اعزام

  • کسانی که به خدمت سربازی اعزام شده اند می دانند که تعجیل یا تعویق اعزام چندان هم آسان نیست. با ثبت نام در سامانه مهارت آموزی شانس شما در این خصوص بیشتر می شود.
  • ممکن است بخواهید تاریخ اعزام خود را برای چندین ماه به تعویق اندازید. با شرکت در کلاس های مهارت آموزی و شرکت در امتحان پایان دوره می توانید هم مدرک بگیرید و از تاخیر اعزام بین شش الی یک سال بهره مند شوید.

7) جذب در نیروهای مسلح به عنوان مربی

  • افرادی که بسیار با مهارت شناخته شوند، می توانند به عنوان مربی در نیروهای مسلح مشغول به خدمت شوند.

8) هزینه های دوره مهارت آموزی

  • قسمتی یا تمام هزینه دوره های مهارت آموزی قبل از اعزام، پرداخت می شود.

ملاک امتیازدهی سامانه مهارت آموزی

  • تعداد مهارتی که شما در آن ها تبحر دارید
  • نیاز بازار کار و نیروهای مسلح به مهارت های ثبت شده تان
  • وضعیت مهارت در آینده
  • میزان تجربه عملی تان
  • میزان تحصیلات
  • میزان پیچیدگی مهارت
  • سایر افتخارات

جزئیات کسری خدمت مهارت آموزی

از مدت ها قبل بحث ارائه کسری خدمت در طرح سرباز ماهر مطرح می شد. سرانجام با اعلام سردار محمدجواد زاده‌کمند، فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان ستاد کل نیرو‌های مسلح، کسری یک ماهه تصویب و اجرایی شد.

البته اولویت نیروهای مسلح این است که سربازان قبل از ورود به خدمت مهارت کسب کرده باشند. بدین ترتیب سربازی هدفمند تر شده و بهره وری سربازان هم بیشتر می شود.

برای گرفتن کسری باید مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنید. طرح کسری خدمت سربازان ماهر از یکم مهرماه اجرایی می شود.

اجباری بودن طرح مهارت آموزی

همانطور که گفتیم در پایان سال 1401 شرط صدور کارت پایان خدمت یادگیری مهارت می باشد. این قانون هیچ اسثتنایی ندارد بنابراین حتی کسانی که خواهان معافیت سربازی از طریق پزشکی و سایر معافیت های خدمت سربازی هستند نیز باید مهارتی را کسب کرده باشند.

همچنین قرار شده تا کسری بسیج فقط به سربازانی داده شود که مهارت دیده باشند. در حال حاضر همه سربازان 5 مهارت عمومی را یاد می گیرند.

در همین راستا فرمانده سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده در نظر داریم تا در سال 1401 مهارت آموزی را برای تمامی سربازان الزامی و اجباری کنیم.

مهارت عمومی پنجگانه سربازی

  1. طرح مهارتی امداد و نجات و کمک های اولیه
  2. طرح های کسب و کار
  3. طرح های مهارتی مالی و اقتصادی
  4. مواجهه با فضای مجازی و نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی برای کسب و کار
  5. طرح های مهارتی سبک زندگی

طرح وزارت دفاع در راستای مهارت آموزی و اشتغال سربازان سال 1401

وزارت دفاع در راستای حمایت از جوانان، اصلاح سربازی، توسعه مهارت آموزی و اشتغال جوانان پس از خدمت سربازی پیش نویس لایحه ای را به دولت ارائه کرد.

این پیش نویس در کمیسون فرهنگی و اجتماعی دولت در حال بررسی است و بعد از اصلاح و تکمیل آن به مجلس ارسال می شود.

در صورت تصویب مجلس این لایحه به صورت قانون درآمده و اجرایی می شود.

خلاصه پیش نویسه لایحه پیشنهادی به شرح زیر است:

 

ماده 1 – در ماده یک این لایحه به تعریف اصطلاحات داخل طرح پرداخته می شود.

  • ستاد کل: منظور از ستاد کل، ستاد کل نیروهای مسلح می باشد.
  • نیرو های مسلح: منظور از نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، وزارت دفاع، نیروی انتظامی، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان های وابسته به آن است.
  • دستگاه مجری: دستگاه مجری این طرح آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی است.
  • طرح جامع: منظور از طرح جامع، مهارت آموزی سربازان و ایجاد اشتغال سربازان پس از موافقت فرماندهی معظم کل قوا می باشد. این طرح توسط ستاد کل و نیرو های مسلح و با همکاری وزارت تعاون و سازمان فنی و حرفه ای اجرا می شود. هدف این طرح افزایش نشاط و جذابیت سربازی از طریق آموزش مهارت و ارتقا شایستگی سربازان، به کار گیری سربازان در زمینه تخصصی در طول خدمت و تسهیل و حمایت شغلی سربازان بعد از خدمت می باشد. این طرح در سه مرحله، قبل از خدمت، حین خدمت و بعد از خدمت اجرا می شود.
  • مشمولان این قانون: مشمولان این قانون کلیه افراد ذکوراست که سن آنها بالای 15 سال باشد و تا سه سال بعد از خدمت ادامه دارد.
  • دستگاه های اجرایی: کلیه دستگاه های اجرای که در موضع ماده 5 مدیریت خدمات کشور و همچنین ماده 29 قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه کشور گفته شده است.
  • دستگاه های آموزشی: کلیه دستگاه هایی که در قانون بودجه برای آنها اعتبار امر آموزش در نظر گرفته شده است.
  • مهارت ورزی: به کلیه فرآیند تکمیل دوره مهارتی که در راستای کسب مهارت برای محیط کار باشد، گفته می شود.
  • اشتغال پذیری: هدایت شغلی، تسهیل گری و قابلیت افزایی سربازان وظیفه ماهر برای برخورداری از حمایت شغلی.
  • سرباز ماهر منقضی خدمت: سربازانی که از طریق این طرح مهارت آموزی کرده اند و با داشتن گواهینامه مهارت، خدمت سربازی را به پایان رسانده باشند.
  • اشتغال زایی: ایجاد زمینه اشتغال برای سربازانی که با مهارت آموزی خدمت سربازی را به پایان رسانده باشند.

ماده 2 – دستگاه های آموزشی موظفند با همکاری نیروهای مسلح دوره مهارتی برای سربازان برگزار کنند و گواهینامه معتبر برای سربازان صادر نمایند.

این دوره های آموزشی در راستای رفع نیازهای مهارتی و شغلی کشور و تحقق طرح جامع می باشد.

تبصره 1: دستگاه های آموزشی موظفند از سال دوم متوسطه و قبل از ورود به خدمت برای دانش آموزان ذکور دوره های مهارتی برگزار کنند.

تبصره2: مشمولانی که قبل از اعزام به خدمت سربازی دوره مهارت آموزی گذرانده باشند یک ماه کسر از خدمت دریافت می کنند.

ماده 3 – سازمان ادرای و استخدامی مکلف است 35 درصد از نیروهای مورد نیاز خود را که در قالب رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی استخدام می کند از بین سربازانی که در این طرح شرمکن کرده اند جذب نماید.

تبصره 1: دستگاه های اجرایی موظفند اولویت استخدام را به سربازانی که دوره مهارت آموزی گذارانده باشند اختصاص دهند.

تبصره 2: سهم حق بیمه کارفرما، مدت خدمت نظام وظیفه مشترکین سازمان تامین اجتماعی، موضوع این قانون توسط دولت تامین و به صندوق تامین اجتماعی واگذار می گردد.

ماده 4 – دولت موظف است در راستای  تشویق شرکت ها، موسسات خصوصی و تعاونی برای استخدام سربازان ماهر، تا دو سال به میزان 150 درصد حقوق پرداختی به سربازان ماهر را به عنوان هزینه های مورد قبول شرکت ها بپذیرد.

تبصره:به مدت 18 ماه 75 درصد یارانه حقوق دستمزد، موضوع ماده 41 قانون کار به کارفرمایانی که حداقل 5 سال نسبت به استخدام افراد موضوع این ماده مبادرت نمایند تعلق می گیرد.

ماده 5- وزارت تعاون موظف به تاسیس صندوق مهارت تا اشتغال سربازان ماهر است. این صندوق به منظور حمایت از مشمولان طرح جامع است.

تبصره 1: سرمایه اولیه صندوق از محل اعتبار کمک به اشتغال در بودجه سنواتی تامین می شود. کلیه فعالیت های صندوق از طریق بانک ها و موسسات اعتباری انجام می شود.

تبصره 2: اساسنلمه صندوق طی همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع، وزارت تعاون و سازمان برنامه بودجه تدوین می شود و به تصویب هییت وزیران می رسد. زمان تنظیم این اسانامه 6 ماه می باشد.

ماده 6 – سازمان برنامه و بودجه موظف است اعتبار مورد نیاز صندوق موضع ماده 5 و همچنین اعتبار اجرای این طرح و تسهیلات شغلی مربوط به این طرح را در بودجه سنواتی پیش بینی کند و آن را واگذار نماید.

ماده 7–  ستاد کل عضو ثابت شوراهای عالی(آموزش)، (اشتغال)، (آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی) و (جوانان) کشور می‌باشد.

ماده 8 –  آئین نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه از تاریخ تصویب تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. این آین نامه با همکاری وزارت دفاع، ستاد کل، وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی کشور تهیه می شود.

روند اجرای طرح سرباز ماهر در استان ها 1401

سردار حسن زاده فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله از افتتاح مرکز مهارت آموزی سردار شهید حسین اسدللهی در تهران خبرداد.

ایشان در ادامه گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای مهارت آموزی سربازان مراکز و کارگاه های زیادی ایجاد کرده است که از جمله آن می توان به کارگاه های نجاری، آرایشگری، آهنگری و تعمیر خودرو اشاره کرد.

اما بعد از مدتی احساس کردیم برای مهارت آموزی به مراکز آموزشی بزرگتری نیاز داریم از این رو مرکز آموزشی شهید اسداالی را در غرب تهران افتتاح کردیم و همچنین با شروع هفته دفاع مقدس یک مرکز آموزشی بزرگ در شرق تهران افتتاح خواهد شد و به یاری خدا تا پایان سال 1401 هیچ سربازی در سپاه حضرت محمد رسول الله بدون گذراندن دوره مهارتی خدمت خود را به پایان نمی رساند.

طرح سرباز ماهر در تمامی استان های کشور اجرایی شده و هر استان با توجه به ظرفیت های موسسات فنی و حرفه ای موجود، مهارت های متنوعی را به سربازان آموزش می دهد.

به گفته سردار علی رزمجو فرمانده سپاه امام صادق علیه السلام استان بوشهر با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر در نظر داریم در سال 1401 برای هر مهارتی که حداقل 9 سرباز خواهان آن باشند دوره مهارت آموزی برگزار کنیم.

گفتنی است 250 حرفه مهارتی در یگان های نظامی استان بوشهر ارائه می شود. در سال 1400 پنج هزار سرباز در این دوره ها شرکت کرده اند و بیش بینی می شود این تعداد در سال 1401 به 7 هزار و 800 سرباز افزایش یابد.

در استان اردبیل نیز بیش از 7000 سرباز در دوره های 80 ساعته شرکت کرده اند که شامل 48 ساعت آموزش مهارت های عمومی اشتغال و 32 ساعت مهارت های عمومی زندگی می شود.

 

اشتغال سرباز ماهرهای ترخیص شده در امداد خودرو

سردار کمالی مشاورعالی فرمانده قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیرو های مسلح از انعقاد قرارداد با امداد خودرو برای اشتغال سربازان ماهر خبر داد.

طیق تفاهم نامه منعقد شده بین قرارگاه مهارت آموزی با شرکت امداد خودرو ایران مشمولانی که در طول خدمت خود مهارت تعمیرات خودرو را گذرانده باشند می توانند بعد از خدمت سربازی در امداد خودرو ایران مشغول به کار شوند.

این قرارداد به منظور تسهیل کسب و کار جوانان منعقد شده است و هر ساله کارکنان وظیفه ای که در طول خدمت در حوزه تعمیرات خودور دوره مهارتی گذرانده اند را به شرکت امداد خودرو معرفی می کند  و افراد واجد الشرایط استخدام

می شوند.

آقای مهندس امیر حسینی مدیرعامل ایران خودرو گفت: 1000 نفر از کارکنان وظیفه ماهر در سال 1401 در سراسر کشور جذب شرکت امداد خودرو ایران می شوند که به آنها یک خودروی امدادی با اقساط 3 ساله و باز پرداخت قرض الحسنه تحویل می گردد.

بدین ترتیب بین خدمت و اشتغال این سربازان وقفه ای ایجاد نمی شود.

 

قانون سرباز ماهر و رشته های مهارت آموزی

شرایط سرباز ماهر

همه سربازان نیاز به گذراندن دوره تخصصی مهارت ندارند. اگر جزو گروه های زیر هستید فقط باید دوره های عمومی را سپری کنید و شرکت در دوره های تخصصی برای شما دلخواه خواهد بود. البته هیچ منعی برای شما وجود ندارد و در صورت تمایل می توانید در اوقات فراغت در سایر دوره ها نیز شرکت کنید.

  • اگر در گروه پزشکی، پیراپزشکی و دامپزشکی قرار دارید نیاز به آموزش مهارت آموزی مجدد نخواهید داشت.
  •  فارغ التحصیل دانشگاه های فنی و حرفه ای علمی و کاربردی و هنرستان ها و دانشراها نیاز به آموزش تخصصی ندارند. البته آموزش های پنجگانه برای این گروه نیز اجباری است.
  • دارندگان مدرک فنی و حرفه ای نیز نیاز به گذراندن دوره مهارت آموزی ندارند. اما آموزش مهارتی دارندگان مدرک وزارت جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان و دستگاه های ذیربط نیاز به بررسی دارد.
  • اگر در رشته های غیرپزشکی مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر دارید به آموزش تخصصی احتیاج نخواهید داشت.
  • کارشناس، نیاز به گذراندن آموزش های تخصصی، عمومی و کارآفرینی دارد. ارزیابی عملکرد یگان کسانی که تخصصی به کار گرفته می شوند، 5/1 حساب می شود.
  • مشمولان فوق دیپلم و پایین تر (غیر از گروه 2 و 3) باید آموزش های مهارتی را بگذرانند.
  • برای دارندگان تخصص بدون مدرک، آزمون ادواری برگزار می شود.

دوره های سرباز ماهر

طرح مهارت آموزی کارکنان وظیفه شامل سه سطح است:

  1. قبل از خدمت (با همکاری تمام دستگاه های اجرایی کشور به انجام مشاوره شغلی می پردازد. دوره های مهارتی متناسب با توجه به منطقه جغرافیایی مشمولان را ارائه می دهد. به این ترتیب توانمندی سربازان را قبل از خدمت افزایش می دهد.)
  2. حین خدمت (قابلیت جوانان را توسعه می دهد و آن ها را برای ورود به بازار کار آماده می کند.)
  3. پس از خدمت (برای کارآفرینی و اشتغال افراد زمینه سازی می شود و تسهیلات لازم در اختیارشان قرار می گیرد.)
[ultimate_fancytext strings_textspeed=”35″ strings_backspeed=”0″ fancytext_strings=”برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد معافیت پزشکی اعصاب و روان همین حالا با مرکز مشاوره تلفنی باران به شماره 70703025 021 تماس حاصل نمایید.” ex_class=”fancyText_Sarbazi”]

وام سربازی و گواهی نامه بین المللی سرباز ماهر

مشوق های سامانه ماهر مختص پیش از خدمت نیست. شما می توانید پس از پایان سربازی نیز از مزایای این طرح استفاده کنید.

  • پس از اتمام سربازی از طریق سامانه ماهرستان شرایط خوبی برای اشتغال خواهید داشت. در واقع سامانه ماهرستان پل ارتباطی بین کارفرما و کارجو خواهد بود.
  • با شرکت در طرح مهارت آموری گواهی بین المللی مهارت می گیرید.
  • اگر به دنبال تولید و کارآفرینی باشید، تسهیلات بانکی دریافت خواهید کرد و می توانید 30 میلیون تا یک میلیاد وام دریافت کنید.
  • سربازان ماهر با توجه به داشتن مهارت، طبیعتاً در اولویت استخدام قرار خواهند گرفت.

نحوه ثبت نام در سامانه مهارت آموری ماهر

ثبت نام سرباز ماهر

  • تبعه ایران بودن
  • بالای 15 سال سن داشتن
  • دارای شناسنامه معتبر عکس دار بودن (درخواست متقاضیان دارای کارت ملی بررسی می شود)

برای ثبت نام سرباز ماهر باید وارد سامانه سرباز ماهر شوید. در ادامه به طور گام به گام نحوه استفاده از سامانه ماهر و انتخاب مشوق های سربازی را به همراه فیلم و عکس، برایتان شرح داده ایم.

فیلم آموزش ثبت نام در سامانه سرباز ماهر

مرحله اول: ثبت نام اولیه

قدم اول برای ثبت نام در سامانه ماهر ایجاد یک حساب کاربری است. مطابق عکس زیر، نامه کاربری شما تلفن همراه و رمز عبور شما نیز دلخواه است.

برای آنکه کسی با شماره تلفن شما حساب کاربری ایجاد نکند، سامانه ماهر برای شماره تلفن وارد شده کد امنیتی ارسال می کند. پس سیم کارت فعال به سامانه بدهید.

ایجاد حساب کاربری در سامانه سرباز ماهر | باران مشاوره

مرحله دوم: ورود به حساب کاربری در سامانه ماهر

بعد از اینکه حساب کاربری ایجاد کردید باید به حساب خودتان وارد شوید. با ورود به حساب کاربری پنلی مطابق تصویر زیر به شما نمایش داده می شود. همانطور که می بینید امکان درج مهارت هایی که دارید، مهارت هایی که به آن علاقه مند هستید، انتخاب مشوق های سربازی و… وجود دارد.

شرط استفاده از هر کدام از این بخش ها تکمیل بخش اطلاعات فردی است.

راهنمای کامل پنل سامانه ماهر | باران مشاوره

مرحله سوم: تکمیل اطلاعات فردی

برای ثبت نام در دوره های مهارت آموزی و یا استفاده از مشوق های سربازی باید اطلاعات فردی خود را تکمیل کنید.

در این بخش می توانید اطلاعات فردی خود شامل فیلد های کد ملی، تاریخ تولد، نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور، وضعیت تأهل، قد، وزن، گروه خونی، رنگ چشم، رنگ مو، دین و… را ثبت یا ویرایش کنید.

در سایر زبانه ها هم باید مدارک هویتی، محل سکونت (انتخاب محل جغرافیائی)، سوابق کاری و… را مطابق عکس تکمیل کنید.

تکمیل ثبت نام و انتخاب دوره های مهارت آموزی | باران مشاوره

مرحله چهارم: مهارت ها و دوره های فراگرفته شده

همانطور که گفتیم در طرح مهارت آموزی سعی می شود تا از ظرفیت و توانایی شما در طول خدمت استفاده شود. ابتدا از پنل سامانه (مرحله دوم) روی آیکن “مهارت های فراگرفته شده” کلیک کنید و مثل فرم زیر، مهارت هایی که یاد گرفته اید را در سامانه درج کنید.

ثبت مهارت سربازی در سایت ماهر | مشاوره سربازی باران

همانطور که می بینید با ثبت هر مهارت، یک رکورد جدید ایجاد می شود. برای هر مهارتی که ایجاد کرده اید می توانید دوره های گذرانده شده را نیز وارد کنید.

ثبت دوره های گذرانده شده در سامانه ماهر | باران مشاوره

مرحله پنجم: مشوق های سربازی

این بخش از سامانه ماهر بیشترین جذابیت را برای شما دارد. شما فقط می توانید حداکثر 5 مشوق را انتخاب کنید. همانطور که ابتدای مقاله گفتیم ملاک استفاده از مشوق های ماهر، سیستم امتیازبندی و امتیاز شما در مقایسه با هم ورودی های شماست.

از بخش پنل (مرحله شماره 2) این بار بر روی آیکن مشوق ها کلیک کنید. در فرم زیر می توانید مشوق های سربازی را انتخاب یا حذف کنید.

نحوه انتخاب مشوق های سربازی طرح سرباز ماهر | باران مشاوره 707030250 21

سوالات متداول سرباز ماهر

 

 

 


آیا طرح مهارت آموزی سربازی کسری دارد؟

  • طرح مهارت آموزی دارای مشوق های زیادی است اما چیزی به نام کسری مهارت آموزی وجود ندارد.

آدرس سایت سرباز ماهر چیست؟

  • سامانه اینترنتی http://sarbazmaher.ir برای مهارت آموزی در نظر گرفته شده است؟

رشته های طرح سرباز ماهر کدامند؟

  • بیش از 500 مهارت و رشته با توجه به نیاز بازار کار در سامانه قرار گرفته شده است.

در طرح مهارت آموزی چند مشوق می توانم بگیرم؟

شما می توانید حداکثر 5 مشوق بگیرید. ملاک گرفتن مشوق هم سیستم امتیازبندی است.

طرح سرباز ماهر یا مهارت آموزشی سربازان، در حین خدمت هم انجام می شود؟

  • در حال حاضر باید نهایتا تا 45 روز قبل از اعزام به خدمت در سامانه ماهر ثبت نام کنید.

آیا اعطای گواهی نامه مهارت آموزی صحت دارد؟

  • بله. سازمان فنی و حرفه ای پس از اخذ آزمون از افراد شاغل در کارگاه های مورد تایید، گواهی بین المللی مهارت در زمینه تخصص تان اعطا می کند.

هزینه صدور گواهی نامه بین المللی مهارت آموزی چقدر است؟

  • صدور گواهینامه بین المللی هزینه ای برای تان نخواهد داشت.

“با طرح سرباز ماهر وکیل شوید” به چه معنی است؟ 

  • تفاهم نامه ای بین مرکز وکلا و قرارگاه مهارت آموزی نیرو های مسلح منعقد شده که براساس آن شما می توانید در آزمون مرکز وکلا شرکت کنید. برای اطلاعات بیشتر به وکیل شدن با طرح سرباز ماهر مراجعه کنید.

از چه سنی می توانم در سامانه مهارت آموزی استفاده کنم؟

  • پسرها از سن 15 سالگی به بعد می توانند در سامانه ماهر ثبت نام کنند.

من فنی کار هستم و تو سایت سرباز ماهر هم عضو شدم ولی مدرک ندارم. باید چه کاری انجام دهم؟

  • اوایل آمورش آزمون گرفته می شود.

با سابقه ترین مرکز مشاوره تلفنی

70703025 021

همین حالا با برترین مشاورین نظام وظیفه تماس بگیر

مرکز مشاوره تلفنی باران 70703025 021

تعداد دیدگاه ها 49 تا
  1. میلاد :

    با سلام. سوالی در مورد نحوه امتیازدهی در طرح سرباز ماهر دارم. با توجه به صحبتهای سردار کمالی، برای سایر فارغ التحصیلان دانشگاهی، با توجه به تعداد ساعات دوره تخصصی که گذروندن، به ازای هر ساعت یک امتیاز داده میشه. از طرفی میدونیم در مدرک مهارت حاصله از آزمون هماهنگ فنی حرفه ای، تعداد ساعات ذکر میشه ولی در مدرک حاصله از طریق آزمون ادواری، تعداد ساعتی ذکر نمیشه.
    من میخوام از طریق آزمون ادواری برای اخذ مدرک مهارت در زمینه ICDL و برنامه نویسی اقدام کنم. سوالم از شما این هست که برای شخصی که از طریق ازمون ادواری فنی حرفه ای مدرک مهارت بگیره، امتیاز به چه صورتی و با چه روالی محاسبه میشه؟ با تشکر از توجه و راهنمایی شما.

    1. باران مشاوره :

      میلاد جان هنوز ابهام زیادی در مورد کسری مهارت آموزی وجود داره. ظاهرا مهارت باید همسو با مدرک تحصیلی باشه و به کمتر از 80 ساعت مهارت کسری تعلق نمی گیره

  2. علیرضا رضایی :

    سلام ،ملاک امتیاز ها چیه ؟از کجا میاد این امتیاز ها

    1. باران مشاوره :

      تو سامانه ماهر قراره ازش رونمایی شه

  3. آرمان :

    سلام خسته نباشید
    شما نمیدونید این سامانه ی ماهر کی فعال میشه؟

    1. باران مشاوره :

      باران مشاوره در شبکه های اجتماعی دنبال کن خبری بشه منتشر می کنیم

  4. مسعود :

    با سلام پسر من قبل از خدمت از طریق آموزشگاهی اقدام به یادگیری ودیافت گواهینامه را انجام داد وگواهینامه را دیافت کرد واین اقدام را موقعی بود که مشغول به کار هم بود انجام داد اما ان زمان از این طرح سرباز ماهر اطلاعی نداشتیم که ثبت نام کنیم وبعدان اعزام به خدمت شد ودر حال حاضر مشغول خدمت است ایا الان هم میتواند وارد این سامانه شده وثبت کند وچه امتیاز هایی برای او لحاظ شده وایا تسهیلات نیز متواند دریافت کند.ممنون از سایت بسیار خوبتان باتشکر

    1. باران مشاوره :

      فغلا سامانه ماهر در حال بازسازی است

  5. علیرضا :

    سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم اگه تو سامانه ثبت نام کنیم و یک موقع از رفتن به خدمت پشیمون بشیم، سرباز فراری محسوب میشیم یا فقط غیبت میخوریم؟اصلا سامانه مشکلی پیش میاره اگه نریم به خدمت؟

    ۶ روز دیگه اعزام میشم هنوز امتیاز دهی انجام نشده تو کارتابلم

    1. باران مشاوره :

      به طور کلی یک سال بعد از غیبت شما سرباز فراری محسوب میشید ولی معمولا این مدل سرباز فراری رو دستگیر نمی کنن. کسی که اعزام بشه و از پادگان فرار کنه احتمال دستگیریش خیلی زیاده

  6. حسین :

    سلام ببخشید نتیجه امتیازات بعد چند وقت توی کارتابلمون نمایش داده میشه؟

    1. باران مشاوره :

      روند اداری مشخص نیست اگر پس از یک ماه امتیاز در کارتابل نیومد پیگیری کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: